Midrange-telefoons van Samsung hebben Europees marktaandeel geholpen
Xiaomi doet het ook opvallend goed, maar Huawei krijgt klappen.
Samsung heeft zich een weg gebaand uit de duisternis. Waar de smartphonefabrikant een tijd geleden nog met de handen in het jaar zat over teleurstellende verkopen, heeft die nu een oplossing gevonden voor zijn euvel; namelijk de midrange-telefoon. Analysebureau Canalys rekende uit dat Samsung het in zijn tweede kwartaal zo goed deed in Europa omwille van de midrange-telefoons. Die waren nu goed voor een 40 procent van het hele marktaandeel, tegenover 34 procent vorig jaar. Samsung was ook goed voor drie van de vijf meest verscheepte telefoons, die opvallend genoeg ook allemaal klasbakken waren zoals de Galaxy A50 en de Galaxy S. Toch waren het de meer betaalbare modellen die de consument naar de winkels lokte.
Diezelfde lijn was ook duidelijk te zien in de verkopen van Xiaomi, die ook als ware overwinnaar uit het tweede kwartaal kwam. Xiami’s marktandeel groeide met een tien procent. De meest populaire telefoons waren ook hier weer midrange-telefoons zoals de Redmi Note 7.
Voor andere producenten eindigde het kwartaal dan weer in mineur. Zo begint Huawei ondertussen de effecten te voelen van de Amerikaanse boycot, en moest ook HMD Global de duimen leggen voor Xiaomi en Samsung. Ook Apple heeft het moeilijk, met een dip van 14 procent in het iPhone-marktaandeel.