Nieuws

Netflix verkocht in tussentijd 5 miljard DVD’s

DVD.com, de dochteronderneming van Netflix die nog steeds dvd's verkoopt, behaalde vandaag de kaap van 5 miljard verkopen.

Vandaag krijgt Netflix er steeds meer concurrenten bij op de streamingmarkt. Met nieuwe bedreigingen van Apple TV+ en Disney+ zal de streamingdienst steeds meer moeten opboksen tegen de concurrentie. Na een jarenlange leiderspositie begint het bedrijf stilletjes aan in te boeten aan marktaandeel. Maar naast zijn streamingdienst heeft Netflix nog een tweede bedrijf dat het heel goed doet.

Netflix verkoopt DVD’s

Ja hoor, je leest het goed. Netflix verkoopt nog steeds DVD’s via zijn aloude dvd.netflix.com. Vandaag behaalde het bedrijf de kaap van 5 miljard verkopen in zijn tweede kernactiviteit. Intussen zo’n 21 jaar geleden startte het bedrijf een DVD-dienst. Als klant kan je nog steeds films bestellen. Die films worden dan opgestuurd per post.

Het klinkt allemaal nog heel ouderwets maar als je de website bekijkt zal je merken dat de dienst nog steeds goed bezig is. Netflix liet in 2017 al weten dat het toen de kaap van 1 miljard verkopen had gehaald. Nu, zo’n twee jaar later is die verkoop al aangedikt naar 5 miljard. Een enorme prestatie op zo’n korte tijd.

Streaming

Sinds 2007 heeft Netflix dan zijn streamingdienst opgericht. Dat was toen nog bijzaak. Toenmalige klanten van DVD.com kregen de streaming er toen gratis bij als een leuke bonus voor hun abonnement. Onvoorstelbaar natuurlijk in deze tijd.

Niet veel later kwam het businessmodel van Netflix echt tot zijn recht. Het bedrijf besloot de twee diensten van elkaar af te zonderen en bracht twee individuele abonnementen tot stand. Eentje voor streaming, en eentje om DVD’s mee in je brievenbus te ontvangen.

Op en neer

Het succes van de DVD-dienst ging wel een aantal keren op en neer. In 2011 had de dienst nog zo’n 14 miljoen abonnees. Niet veel later in 2018 bleken dat er nog maar 2.4 miljoen te zijn. Dat klinkt nog steeds heel veel, maar in vergelijking met de streamingdienst heeft het bedrijf meer dan 150 miljoen actieve abonnees die dagelijks films en series door de huiskamer streamen. Een schril contrast dus.

Maar niet getreurd. De dienst is weer heel populair. In het tweede kwartaal van dit jaar dikte de winst van Netflix met 46 miljoen dollar aan, alleen al door de verkoop van DVD’s.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business