Nieuws

‘Amazon webwinkel trekt eigen producten voor in zoekfunctie’

De Amazon webwinkel is in onder meer in de Verenigde Staten gigantisch populair. Helaas heeft misbruik gevolgen voor zowel kopers als verkopers.

Ben je op zoek naar een artikel online? Grote kans dat je uitkomt bij giganten als Coolblue en Bol. In de Verenigde Staten hebben deze bedrijven ‘iets’ minder zoekverkeer dan in de Benelux. Daar is het vooral de Amazon webwinkel wat de klok slaat. Het bedrijf van Jeff Bezos is gigantisch en de webwinkel van het bedrijf staat bij veel consumenten bovenaan in hun lijstje met meestgebruikte sites. Dat geeft Amazon bijzonder veel macht, en dat is niet altijd positief voor klanten.

Amazon webwinkel algoritme

Volgens The Wall Street Journal heeft Amazon het algoritme van de zoekfunctie in haar webwinkel zo aangepast dat producten met de hoogste winstmarge bovenaan staan na een zoekactie. Doorgaans worden zoekresultaten getoond op basis van relevantie. Door producten met de hoogste winstmarge bovenaan te zetten, kan het zijn dat beter overeenkomende producten niet worden gespot door de klant.

De aanpassingen in het algoritme van de Amazon webwinkel hebben niet alleen gevolgen voor consumenten. Ook onafhankelijke verkopers zijn actief op Amazon. Dit is een partij waar de conglomeraat doorgaans weinig aan verdient, en door het nieuwe algoritme wegvalt in de zoekresultaten. Het is dan ook niet vreemd dat onafhankelijke verkopers niet blij zijn met het beleid van Amazon.

Het nieuwe algoritme in de webwinkel van Amazon is niet zonder slag of stoot aangenomen intern. Leidinggevenden van het team die verantwoordelijk waren voor het verkoopkanaal waren voor, terwijl medewerkers die de zoekmachine moesten bouwen, juist tegenstand boden. Eerstgenoemde partij blijkt echter groter te zijn óf meer macht te hebben.

Europese Commissie en Google

Een zaak als deze is in Europa niet onbekend. Het is slechts twee jaar geleden dat de Europese Commissie een boete van 2,42 miljard uitdeelde aan Google. De zoekmachine zou resultaten van Google Shopping boven dat van de concurrentie plaatsen. Ook juristen van Amazon wezen op deze uitspraak van de Commissie. De Europese Commissie zou al van plan zijn om de nieuwe methode van Amazon te gaan onderzoeken.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business