Yahoo heeft een ware metamorfose ondergaan. Althans toch een uiterlijke. De zoekmachine lanceerde gisteren een gloednieuw logo.

Weg is het toch enigszins klassieke logo, met de merknaam ‘Yahoo!’ in rode tekst geschreven op een witte achtergrond. Wie vandaag naar Yahoo surft, zal merken dat het rood plaats heeft moeten ruimen voor paars. Het uitroepteken dat het logo onderscheidde, blijft wel behouden. Het logo werd ontworpen door Pentagram, een wereldwijd gekend designbureau dat bijvoorbeeld de logo’s van Eurosport en Mastercard ontwierp.

Het logo is niet het enige dat Yahoo wil veranderen. Yahoo kondigde met de lancering van het nieuwe logo aan dat Yahoo Mail ook een grondige update zal krijgen. Die app kwam de laatste jaren niet echt positief in het nieuws. In 2013 werd het slachtoffer van een grootschalige hack waar zo goed als alle 3 miljard gebruikers door getroffen werden. Vorig jaar dan weer lekte het nieuws uit dat de zoekgigant zelf de mailboxen van diens gebruikers scande om gegevens te verkopen aan adverteerders.

Tanende populariteit

Het zijn sowieso moeilijke tijden voor Yahoo. De zoekmachine is al een tiental jaren in verval. Bovengenoemde schandalen hebben daar zeker toe bijgedragen. Yahoo werd al in 1995 opgericht met het doel marktleider te worden in het aanbieden van internetdiensten. De concurrentie van Google heeft altijd gewogen op het bedrijf, maar begin jaren 2000 kon het bedrijf zijn voet er zeker naast zetten. Toen Google meer en meer de bovenhand begon te krijgen, probeerde het merk zich meermaals te herlanceren. In 2012 werd onder nieuwe CEO Melissa Meyer Tumblr en Flickr gekocht, dat het bedrijf inmiddels al is kwijtgeraakt. Het logo kreeg toen ook de tot vandaag laatste update. In 2015 werd de Amerikaanse tak van Yahoo overgenomen door Verizon. De Japanse tak, waar Alibaba een groot aandeel in heeft, ging verder als Altaba.

De gloriedagen van de jaren 90 konden in ieder geval nooit meer herleefd worden. Er zal ook veel meer nodig zijn dan een nieuwe merkidentiteit om het gat met Google dicht te rijden. Maar met dit nieuwe logo wil het bedrijf op zijn minst wel laten zien dat het zich niet langer wil neerleggen met een rol in de schaduw.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here