Nieuws

Coolblue voert prijsverhogingen door; coronavirus is de boosdoener

Producten op Coolblue zijn sinds dit weekend plots een stuk duurder geworden. Het is onduidelijk wat de reden achter die prijsverhogingen is.

UPDATE 25/02: We hebben een update ontvangen vanuit Coolblue. Het bedrijf geeft daarin aan dat het coronavirus inderdaad de achterliggende oorzaak is van de prijsverhogingen. Doordat de productie in veel Chinese fabrieken stilgelegd werd, moet het anticiperen op mogelijke voorraadtekorten bij leveranciers. De verkoop moet tijdelijk getemperd worden, en dat doet Coolblue door de marketing te stoppen en de prijzen fors te verhogen. Van zodra de logistieke problemen van de baan zijn, zullen de dagelijkse activiteiten weer hervat worden zoals normaal.

Klanten die vrijdag naar de webshop van Coolblue surften, keken verbaasd uit hun ogen toen zij opmerkten dat producten plots een heel stuk duurder geworden waren. Voor vele elektronicaproducten was dat zelfs tot 10% meer. Daardoor kwam het dat bijvoorbeeld iPhones duurder waren dan via de webshop van Apple, waar Coolblue normaal gezien voordelige deals kan aanbieden. Op Twitter regende het reacties van verontwaardigde klanten.

De prijsverhogingen waren dan ook volledig onverwacht en onaangekondigd. Klanten die contact opnamen met de klantendienst, kregen te horen dat het slechts om een technische storing ging. Die is wel nog steeds niet opgelost. Er lijkt ook meer te spelen, want Coolblue zette een groot deel van zijn marketingactiviteiten via Google stop. Zogenoemde affiliatie links die partnerbedrijven op hun website kunnen plaatsen, en die je ook bij veel van onze reviews kan zien staan, leidden naar een errorpagina.

Wat is er aan de hand?

Wat betreft de marketing, lijkt het zelfs om een stopzetting voor onbepaalde duur te gaan. Het is nog wachten op officiële berichtgeving van Coolblue hier rond. Toch wordt er al volop naar een verklaring gezocht.

De stijging in prijzen zou kunnen wijzen op een mogelijk voorraadtekort. Coolblue hanteert een systeem van dynamische prijszetting, die wordt beïnvloed door prijzen van concurrentie en vraag en aanbod. Volgens Webwinkel Community zijn er bij andere webshops geen prijsveranderingen te melden. Dus kan een vermindering in het aanbod de prijzen optrekken. Door het Corona-virus kampen veel elektronicabedrijven zoals Apple met een vermindering van productie, maar toch zou Coolblue dan voorlopig de enige speler op de Vlaamse retailmarkt zijn die daar al hinder van lijkt te ondervinden. Ook geruchten over financiële problemen bij Coolblue beginnen de kop op te steken.

Nieuwe winkels

Maar ook voor dat laatste is voorlopig nog geen bewijs. Coolblue kon namelijk goede financiële cijfers rapporteren in het laatste kwartaal van 2019. De omzet steeg tot 1,5 miljard euro, en zowel in België als in Nederland werd een groei gerapporteerd. Daarnaast kondigde Coolblue nog aan om drie nieuwe winkels te openen, één in Brussel en twee in Wallonië. Die in Brussel zou zelfs de ‘grootste van de Benelux’ worden. Coolblue heeft ook nog drie winkels in Zaventem, Antwerpen en Gent.

Het is dus voorlopig wachten tot Coolblue zelf met meer informatie naar buiten komt. Van zodra we meer relevante informatie hebben, dan zal dit artikel worden geüpdatet.

 

coolblueecommercezakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken