Netflix heropent iconische cinemazaal voor eigen films
Verschillende cinemaketens in de Verenigde Staten weigeren films van Netflix te vertonen. Dat komt omdat Netflix, nadat de films in de zal verschijnen, redelijk snel beschikbaar zijn op het eigen platform. Dat maakt dat cinemaketens vaak de exclusiviteit van de film verliezen en dus ook bezoekers. Toch kan je ook bij ons hier en daar al The Englishman (de laatste nieuwe Netflix original én topper) bekijken in de cinema.
Netflix cinema
Omdat de Amerikaanse videostreamingdienst toch zijn eigen films in de zaal ook wil vertonen, heropent het het iconische Paris Theater in New York City. Het bedrijf heeft een contract afgesloten waarbij het zijn eigen grote films – zoals The Englishman – zal kunnen vertonen zonder dat het daar al te veel moeite voor moet doen.
After closing earlier this year, The Paris — New York’s last single-screen theater — reopened for a limited run of MARRIAGE STORY. Now, the iconic theater will be kept open and become a home for special Netflix events, screenings, and theatrical releases. pic.twitter.com/fr82Oq2j8I
— Netflix Tudum (@NetflixTudum) November 25, 2019
Zoals we allemaal wel weten staan er op Netflix ook heel veel rommel-films. Maar dat hoeft op zich niet te verbazen. Het bedrijf wil heel graag investeren in betere content, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om goede content te maken heb je ook goede producers, regisseurs en schrijvers nodig. Die blijken vandaag de dag vooral te overhalen met succes in cinemazalen.
Mede om die reden zet CEO Reed Hastings dus ook meer in op cinema. Als het bedrijf kan aantonen dat zijn films ook succesvol zijn in de cinema, wordt het een stuk gemakkelijker om iconen als Martin Scorsese of Noah Baumbach binnen te halen.
Awards
Ook awards spelen een rol in deze keuze. Om awards te winnen moet de streamingdienst zijn films minstens zeven dagen in één cinemazaal vertonen. Vorig jaar nog haalde Roma verschillende nominaties binnen maar kon die niet winnen omdat de film niet in de cinemazalen werd vertoond.
Hoe dan ook, Netflix haalt op deze manier wel het beste van twee werelden binnen. Fans van cinema kunnen hun slag slaan met de vaak steengoede Originals en mensen die liever in eigen zetel blijven zitten worden evengoed verwend. De filmindustrie verandert aan een sneltreintempo. De vraag is nu of de fossiele Hollywoodlobby dit snel genoeg door zal hebben.