NASA toont hoe zonnewind werkt

Zoals NASA beloofd had, heeft de ruimtevaartorganisatie nu de eerste resultaten van de Parker Solar sonde gepubliceerd. De resultaten lijken een schatkist aan waarnemingen over de zon te zijn.

De belangrijkste conclusie van de sonde is dat de zonnewind zich niet zou gedragen zoals wetenschappers oorspronkelijk dachten. Zo draait de richting van het magnetische veld van de zon regelmatig, een fenomeen dat de naam ‘switchback’ meekrijgt. Die verandering van richting manifesteert zich in de zonnewind binnen de baan van Mercurius, maar nooit daarbuiten. Daarenboven was de zijdelingse beweging van de zonnewind nabij de zon veel sterker dan verwacht, maar ging die tegelijkertijd ook veel sneller liggen.

Er waren echter meer mysteries om uit de doeken te worden gedaan. De sonde registreerde ook kleine energie-partikeltjes die de aarde nooit zouden bereiken, evenals uitspattingen met opvallend hoge doseringen aan zware elementen. Daarnaast komt de mensheid nu ook het antwoord op andere prangende vragen te weten. Zo leverde de Parker Solar-sonde het bewijs dat stof op zo’n 7 miljoen mijl van de aarde uitdunt aangezien intense hitte stof in gas kan omzetten.

De ontdekkingen zullen naar alle waarschijnlijkheid het menselijk begrip van de sterrenhemel danig veranderen. In de komende jaren zullen astrofysici daarom misschien wel hun oude denkmodellen moeten dumpen.