Elektrisch vliegen klinkt vandaag nog als een verre toekomst in de oren. Toch is deze Canadese maatschappij erin geslaagd passagiers te vervoeren met een elektrisch vliegtuig.

Op dinsdag 10 december 2019 heeft het eerste elektrische vliegtuig van het Canadese ‘Harbour Air’ in Vancouver een passagiersvlucht gemaakt. Het gaat om ’s werelds eerste volledig elektrische commerciële vliegtuig en kan een vlucht van een half uur uitvoeren.

Elektrisch vliegtuig van Harbour Air

Het vliegtuig werd omgebouwd tot een elektrische krachtpatser met een vermogen van 751 pk. Het gaat om een Havilland Canada DHC-2-Beaver met een Australische magniX-500-motor. De testvlucht waarbij verschillende passagiers aan boord waren duurde wel maar vier minuten, toch ziet het bedrijf een enorme toekomst het in elektrisch vliegtuig.

“Vandaag heeft Harbour Air geschiedenis geschreven.” – CEO Greg McDougall

Het toestel is oorspronkelijk gebouwd in 1947. Het kan tot zes passagiers vervoeren en de testvlucht werd uitgevoerd door de eigen CEO, Greg McDougall. Volgens McDougall voelde het aan als een gewone vlucht maar is er wel een pak meer power dan bij de gewone Beaver. Hij benadrukte ook dat hij het volledige vermogen niet heeft kunnen gebruiken aangezien het vliegtuig dan te snel zou gaan.

Elektrisch vliegen, toekomst?

Hopelijk wel. Volgens CEO McDougall is er wel degelijk een toekomst voor elektrische vliegtuigen. Vandaag kan het toestel zo’n 160 km vliegen. Dat komt neer op een vlucht van ongeveer een half uur. Het zal dus voornamelijk voor de korte afstandsvluchten zijn dat elektrische toestellen worden ingezet.

Maar Harbour Air moet beginnen bij stap één. Voor de vloot kan geëlektrificeerd worden moet het bedrijf en de gebruikte technologie helemaal onder de loep genomen worden door de toezichthouders. Het testvliegtuig is namelijk niet gecertificeerd om al lijnvluchten uit te voeren.

elektrisch vliegtuig
Afbeelding: Harbour Air. Het elektrisch vliegtuig maakte zijn eerste vlucht op de Fraser rivier in Vancouver.