Amazon

Er is een groot verschil tussen een slimme lamp die gehackt wordt, of je auto...  

Hoe meer wagens verbonden raken met het internet, des te meer zullen we moeten steunen op een betrouwbare infrastructuur – zeker wanneer er ook met de cloud gewerkt wordt. Blackberry, dat zich de laatste tijd meer bezig houdt met auto’s dan met telefoons, wil dat euvel nu verhelpen met behulp van een nieuw softwareplatform dat gebaseerd is op zijn QNX-systeem.

Het systeem zorgt ervoor dat autofabrikanten een softwareplatform kunnen runnen voor vervoerssystemen en digitale cockpits. Tegelijkertijd zal het gebruik maken van Amazon’s AWS-technologie om autofabrikanten toegang te verlenen tot gegevens uit sensoren.

Blackberry heeft zich ondertussen al volledig op voertuigveiligheid gegooid. Het Jarvis-systeem van Blackberry zorgt er namelijk voor dat autofabrikanten sneller bugs kunnen opmerken die dan uitgebuit zouden kunnen worden door hackers. Voertuigen worden ook steeds complexer met zaken zoals persoonlijke assistenten en IoT-features die kunnen opmerken wanneer je thuis zal arriveren en alvast de verwarming voor je aanzetten. Elektrische voertuigen zouden ook wel eens een onderdeel kunnen beginnen vormen van grid back-ups.

Dat zorgt er ook meteen voor dat autonome wagens een riskant doelwit vormen voor hackers. Momenteel hebben veel IoT-toestellen nog steeds een twijfelachtige beveiliging. BlackBerry en AWS willen daar nu duidelijk iets aan doen.