De kwartaalcijfers van Uber vertelden een lager verlies dan verwacht en een groei in inkomsten. Het bedrijf is er van overtuigd dat het dit jaar eindelijk winstgevend kan worden.

Ook Uber heeft zijn financiële resultaten voor het vierde kwartaal van 2019 bekend gemaakt. En dat was zeker geen makkelijke periode voor Uber. Het raakte in november zijn licentie kwijt om zijn diensten in de stad Londen te kunnen aanbieden, één van de belangrijkste afzetmarkten in Europa. Daarnaast waren er weer heel wat ontslagen binnen de verschillende divisies.

Toch zijn de cijfers al bij al niet zo slecht. Het nettoverlies daalde weer een beetje in vergelijking met het vorige kwartaal naar 1,1 miljard dollar. Nog steeds een aanzienlijk bedrag, maar in het tweede kwartaal van 2019 was dit nog 5,2 miljard dollar. Dus Uber is op de goede weg. Daarnaast stegen de inkomsten uit boekingen voor Uber Rides en Eats tot 18 miljard dollar, 4 miljard dollar meer dan een jaar geleden. Ook de omzet lag 30% hoger dan in het derde kwartaal van 2019, en 37% dan een jaar geleden. Volgens Uber is die omzetgroei te wijden aan de globale expansie van Rides, het afzetten en oppikken van passagiers aan luchthavens wereldwijd, en het aanbieden van luxepakketten.

Positieve verwachtingen

Uber sluit daarmee een heel moeilijk 2019 af waarin zowat alles wat mis kon gaan misging op een positieve noot. In 2020 kan het enkel maar beter gaan. CEO Dari Khosrowshahi wil 2019 dan ook een overgangsjaar noemen voor Uber. Hij verwacht dat Uber in 2020 veel abonnementen zal kunnen verkopen. Het starte in juli experimenteel met een speciale formule waarmee gebruikers voor een maandelijks bedrag van €22,78 een abonnement kunnen nemen om kortingen te krijgen op ritten en zonder extra kosten eten kunnen laten leveren via Uber Eats. Daarnaast zal Uber ook blijven investeren in de Advanced Technologies Group, waarin ook Toyota al interesse heeft getoond.

De grootste doelstelling echter voor Uber is nog steeds winstgevend worden. Het bedrijf maakt eigenlijk permanent verlies elk kwartaal. Wil het het vertrouwen blijven behouden van investeerders, zal het op termijn toch een winstgevend bedrijf moeten worden. Khosrowshahi had daarvoor altijd het jaar 2021 voorop gesteld. Maar de laatste resultaten stellen de CEO duidelijk optimistisch. Hij is er van overtuigd dat dit jaar nog de negatieve trend kan ombuigen, en dat het in het vierde kwartaal voor het eerst sinds 2018 nog eens een positief balans zal kunnen laten optekenen.

Afbeelding: CNBC