Is het je ook al opgevallen dat je pc na verloop van tijd, en na installeren van allerlei extra software en services, trager opstart? Hoog tijd dan voor een boost, met Anvi Startup Booster bijvoorbeeld.

Polestar laat met de Polestar Precept hun toekomstvisie voor elektrische wagens zien op het autosalon van Genève.

Polestar heeft de Polestar Precept onthuld, een conceptwagen die de toekomstvisie van de producent van elektrische wagens duidelijk moet maken. Zo worden er duurzame materialen gebruikt en is er een geavanceerde digitale gebruikersinterface aanwezig. De HMI-technologie die samen met Google ontworpen werd, staat hierbij centraal.

“Precept is een verklaring, een weerspiegeling van waar Polestar voor staat en wat het merk relevant maakt,” aldus Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “De auto biedt een antwoord op de duidelijke uitdagingen waar onze maatschappij en industrie mee geconfronteerd worden. Polestar Precept is geen verre droom voor de toekomst, maar blikt vooruit op toekomstige wagens en laat zien hoe we innovatie zullen inzetten om onze impact op het milieu te minimaliseren.”

Polestar Precept

Polestar Precept zet minimalisme centraal

Dat minimalisme komt ook terug in het design van de Polestar Precept, want daar wordt gemikt op aerodynamische efficiëntie in de verhoudingen van de wagen en het beperkte oppervlak, hoewel er ruimte genoeg overblijft voor een grote accu. 

Het rooster aan de voorzijde is vervangen door de Polestar SmartZone. Een ruimte die ooit lucht naar radiatoren en de interne verbrandingsmotor leidde, bevat nu technologie voor de veiligheidssensoren en assistentiefuncties voor de bestuurder. Twee radarsensoren en een high definition camera zijn verzameld achter een transparant paneel. De LIDAR-pod, die boven op het glazen dak is gemonteerd, krijgt optimaal zicht, wat de volgende stap naar verbeterde rijassistentie betekent. De typerende hamer van Thor in de LED-koplamp evolueert naar een versie met gescheiden elementen, waardoor het een dynamische, meer robotachtige en merkdefiniërende interpretatie krijgt.

Polestar Precept

SmartZone

De Precept heeft een geïntegreerde voorvleugel boven de SmartZone die de luchtstroom over de lange motorkap versnelt. Hierdoor kan de lucht zich eerder aan het oppervlak hechten, wat de aerodynamische efficiëntie verbetert en zo de actieradius van het voertuig vergroot. Aan de achterzijde overspant het licht de gehele breedte van de auto en strekt het zich uit tot de verticale aerodynamische vleugels – een ander aerodynamisch kenmerk en tegelijkertijd een knipoog naar het lichtgewicht ontwerp.

Gewone buitenspiegels worden vervangen door camera-units, die elk op een aerodynamische arm naar buiten steken. Binnenin wordt de traditionele achteruitkijkspiegel vervangen door een digitaal scherm. Het beeld wordt opgevangen door een groothoekcamera die aan de achterzijde van de auto gemonteerd is. Omdat er geen conventionele achterruit aanwezig is, begint het glazen dak van de Precept meteen bij de achterbank en is de achterklep ontworpen met een grotere opening en hoger gemonteerde scharnieren voor een verbeterde toegang. 

Polestar Precept

Samenwerking met experts én Google

Polestar blijft samenwerken met experts om ontwikkelingen te versnellen en klanten te voorzien van de best beschikbare technologieën. Het interieur van Precept wordt getypeerd door duurzaamheid en biedt de mogelijkheid om met nieuwe materialen en processen te werken. Ook de evolutie van de HMI bouwt verder op huidige samenwerkingsverbanden die de integratie van expertise maximaliseren.

Duurzame nieuwe interieurmaterialen zorgen voor een evenwicht tussen moderne hightech-luxe en een verminderde impact op het milieu. De op vlas gebaseerde composietmaterialen voor interieurpanelen en rugleuningen van Bcomp bieden aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van conventionele materialen, waaronder een gewichtsbesparing tot 50% en een vermindering van het kunststofafval tot 80%.

Zitvlakken zijn 3D-gebreid uit gerecyclede PET-flessen, terwijl nek- en hoofdsteunen gemaakt zijn van gerecycled kurkvinyl en tapijten gefabriceerd zijn van geregenereerde visnetten.

De volgende generatie HMI, aangedreven door Android, bouwt voort op de nauwe samenwerking van Polestar met Google. Een vergroot, portretgeoriënteerd 15-inch centraal touchscreen vormt een aanvulling op het 12,5-inch bestuurdersdisplay. De twee zijn met elkaar verbonden door een verlicht blad dat zich over het hele interieur uitstrekt. In deze uitvoering zweeft het Polestar-embleem holografisch in een massief stuk Zweeds kristal tussen de hoofdsteunen van de achterbank.

Het instrumentenpaneel ondersteunt de vooruitgang van de gepersonaliseerde en dynamische digitale interface en bevat ook een reeks slimme sensoren. Met behulp van eye-tracking kan de auto de blik van de bestuurder volgen en de inhoud van de verschillende schermen daarop aanpassen. Nabijheidssensoren verbeteren ook de bruikbaarheid van het middenscherm tijdens het rijden.

Maximilian Missoni, head of Design bij Polestar, zegt: “De esthetiek van Polestar Precept vindt zijn oorsprong in geavanceerde technologie in plaats van terug te kijken in de tijd naar historische, automobiele referenties. Bij Polestar zien we technologie als een tool, als een middel om de problemen van onze maatschappij op te lossen. We hebben deze attitude vertaald in een nieuwe set van design-principes. De combinatie van duurzame materialen en high-tech slimme systemen opent een geheel nieuw hoofdstuk van avant-garde luxe design en laat zien waar Polestar naartoe gaat.” 

De Polestar Precept zal tijdens het internationale Autosalon in Genève van 5-15 maart 2020 te bewonderen zijn. 

Polestar Precept