Twee maanden lang verlaagde Netflix de beeldkwaliteit voor Europese gebruikers om overbelasting van internetservers te voorkomen, maar die maatregel wordt teruggedraaid.

In maart kondigde Netflix aan dat de beeldkwaliteit voor Europese gebruikers zou teruggeschroefd worden op vraag van de Europese Commissie. Die had bij de grote spelers in de streamingindustrie een verzoek ingediend om tijdens piekmomenten geen content meer in de hoogste resoluties aan te bieden. Dat was uit schrik dat veel Europese burgers omwille van overheidsmaatregelen meer thuis moesten zitten, de internetservers overbelast konden raken.

Netflix was één van de eerste bedrijven die toestemde met die vraag. Voor alle abonnementen werd de beeldkwaliteit teruggezet naar de laagst mogelijke bitrate binnen dat abonnement. Er werd toen gesproken dat deze maatregel voor een periode voor 30 dagen zou worden genomen. Andere streamingdiensten zoals Disney+, Apple TV+ en YouTube volgden het voorbeeld van Netflix.

Het heeft uiteindelijk twee maanden geduurd, maar Netflix gaat de beeldkwaliteit weer opnieuw opschroeven. Dat betekent dat wanneer je betaalt voor HD- of 4K-beeldresolutie, je daar opnieuw op elk moment van de dag recht op hebt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here