Onderzoekers van de Artevelde Hogeschool ontwikkelde de applicatie Teacher Tapp voor leerkrachten om een beter beeld te krijgen van de manier waarop zij moeten werken.

De applicatie Teacher Tapp stelt elke dag drie vragen aan Vlaamse leerkrachten die de app geïnstalleerd hebben. Dat zijn simpele vragen zoals ‘Hoeveel huiswerk geef je elke dag?’, ‘Wat is de opstelling van je klas?’ en ‘Heb je in het weekend veel gewerkt’?. Die vragen moeten informatie geven over de werkomstandigheden van leerkrachten in coronatijden, alsook de werkdruk waarmee ze op dagelijkse basis geconfronteerd worden en vooral hoe ze daar mee omgaan.

De mosterd van het idee werd in het Verenigd Koninkrijk gehaald, waar de gelijknamige applicatie drie jaar geleden al werd gelanceerd via de Google Play Store en Apple App Store. Ook die applicatie stelt elke dag enkele vragen aan leerkrachten, die zij vrij kunnen invullen. Twee jaar geleden namen Nederland en het Afrikaanse land Ghana het systeem ook al over. De Vlaamse variant werd ontwikkeld door Artevelde Hogeschool te Gent.

Een voorbeeldvraag van de Britse Teacher Tapp. Afbeelding: Google Play Store

Waardevolle informatie

In een interview met Radio 1 vertelt pedagoog Pedro De Bruyckere dat de applicatie zeer waardevolle informatie kan aanbieden als veel leerkrachten zich inschrijven voor het programma. ‘Het is veel meer dan leerkrachten een stem geven’, laat hij optekenen. Het kan een zeer handig hulpmiddel zijn voor sociaalwetenschappelijk onderzoek naar het leven en werk van leerkrachten. Volgens De Bruyckere tasten onderzoekers daarrond nog vaak in het duister.

Eigenlijk had volgens De Bruyckere een dergelijke applicatie er al in het begin van de coronacrisis moeten zijn. Dat was een zeer ingrijpende gebeurtenis voor leerkrachten, omdat zij plots noodgedwongen op zoek moesten naar manieren om digitaal en vanop afstand onderwijs te geven. In de beginmaanden wisten onderzoekers eigenlijk helemaal niet hoeveel leerkrachten vanop afstand onderwijs gaven en hoe zij dat deden. Hoe meer leerkrachten de applicatie downloaden en gebruiken, hoe meer inzichten men daarin kan verwerven.

Bovendien zullen de leerkrachten ook zelf actief betrokken worden in het onderzoek. Zo kunnen zij zelf vragen suggereren, als zij voelen dat bepaalde aspecten van hun job te weinig aan bod komen in de vragenlijsten. Op die manier zal een zo volledig mogelijk beeld worden gecreëerd van het leven en werk van de leerkracht. Vanaf wanneer de applicatie beschikbaar zal zijn om te downloaden, is nog niet bekend.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here