Google advertenties slotenmakers
Woman's hand unlocking the door with a key.

Google toont in België voorlopig geen advertenties meer voor slotenmakers. Cowboys in de branche zijn onredelijk duur.

Advertentie

Google laat de maatregel in vier landen ingaan. Naast België geldt het misbruik ook in Nederland, Duitsland en Zweden, meldt de Nederlandse openbare omroep NOS. Het is voornamelijk in die vier landen dat er probleemsituatie ontstaan is. 

Profiteren van noodsituaties 

De praktijk is aan een opmars bezig: niet-gecertificeerde slotenmakers richten schimmige bedrijfjes op die vervolgens hun diensten tegen woekerprijzen aanbieden.  

Ze profiteren van het feit dat mensen die op zoek zijn naar een slotenmaker vaak in een dringende situatie zitten. Wanneer er haast bij is, hebben ze geen oog voor de betrouwbaarheid van de bedrijven die ze bovenaan de zoekresultaten terugvinden. 

Google moet ingrijpen 

De zoekmachine voerde vannacht een aanpassing door. De advertenties rond de zoekterm ‘slotenmaker’ verschijnen tijdelijk niet meer boven de gewone zoekresultaten. Google krijgt de kritiek dat hun algoritme de schimmige bedrijfjes naar boven haalt omdat de zoekmachine bedrijven die veel betalen voor advertenties daarvoor beloont. 

Het is nog niet duidelijk hoe lang de zoekreus de specifieke advertenties zal verbergen. Staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming Eva De Bleeker wil dat enkel gecertificeerde slotenmakers advertenties kunnen kopen bij het Amerikaanse bedrijf.

Lees ook: Google buigt voor Australië en betaalt nieuwsmedia


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here