Arrival elektrische bestelwagen UPS

Arrival, een Britse start-up die gespecialiseerd is in elektrische trucks en bestelwagens, trok naar de beurs. Dat werd een woelig debuut.

Advertentie

Het bedrijf kreeg bij zijn Nasdaq-beursgang te maken met een tumultueuze markt, maar kon aan het einde van de dag toch een positieve koers van 4 procent laten noteren. Arrival wil de markt voor klein transport, zoals pakjesdiensten, de stap helpen zetten naar elektrische wagens. Zo sloot het bedrijf onlangs een deal met UPS voor de aankoop van 10.000 volledig elektrische bestelbusjes

Voor de technologische expertise werkt Arrival samen met Hyundai Motor en BlackRock. De start-up wil de kost van een volledig elektrische truck of bestelwagen op hetzelfde niveau brengen van hun tegenhangers met een verbrandingsmotor. Arrival hoopt de productie tegen het einde van dit jaar gevoelig verhogen. Dat wil de EV-bouwer realiseren met zogenaamde ‘microfactories’ die kostenbesparend werken. Zo’n microfabriek zou minder dan 43 miljoen euro kosten om te bouwen. In de nabije toekomst zijn er kleine fabrieken gepland, waarvan twee in de VS (South Carolina en North Carolina) en eentje op Engelse bodem.  

Geloof in succes 

CEO Avinash Rugoobur meldde aan Forbes dat de eerste elektrische voertuigen naar klanten verscheept zullen worden voor een finale evaluatie. “Tegen het einde van het jaar zal de productie van de bestelwagens starten. In de eerste 12 maanden willen we vooral meer testvoertuigen tot bij de klanten krijgen. Begin volgend jaar, tot midden volgend jaar focussen we op de productie zelf. Als alles volgens plan verloopt, zitten we aan een volume van 10.000 bestelwagens en 1.000 bussen”, aldus de CEO. 

Arrival wil zich van de (sterk opkomende) concurrentie onderscheiden door de prijzen van hun voertuigen zo laag mogelijk te houden. Ze mikken op dezelfde prijsniveaus als die van busjes en bestelwagens met verbrandingsmotoren. De start-up gelooft daarin omdat zijn EV’s opvallend lichter zijn dankzij een aluminium chassis en carrosseriepanelen uit (zelfontwikkelde) lichte materialen. Als gevolg daarvan moeten de batterijen minder groot en krachtig zijn. Net dat laatste is voor de constructeur de grootste productiekost. 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here