Nieuws

Google voert privacylabels Play Store in vanaf februari 2022

Appontwikkelaars kunnen vanaf vandaag al aan de slag met de verplichte privacylabels, al zal het nog even duren vooraleer wij ze te zien krijgen.

Google kondigde in mei aan dat ze voor hun mobiele appwinkel Play Store willen werken met privacylabels. Daarin kan de ontwikkelaar van de applicatie meer uitleg verschaffen over welke data de applicatie verzamelt en hoe deze verwerkt wordt. Het privacylabel dient om de transparantie tussen appontwikkelaars en consumenten te verhogen en moet gebruikers helpen om het bewustzijn rond hun digitale privacy te verhogen.  

9to5Google schrijft vandaag dat Google het ‘Data Safety’-formulier ter beschikking heeft gesteld aan ontwikkelaarszijde. Ontwikkelaars kunnen de privacy-informatie ofwel handmatig invullen ofwel vooringevulde gegevens importeren. Omdat dit voor veel applicaties een flink karwei zal zijn, voorziet Google voldoende tijd om het huiswerk op orde te brengen. Pas vanaf februari 2022 zullen de privacylabels zichtbaar zijn voor gebruikers. Dan hebben appontwikkelaars nog tot uiterlijk april om de nodige informatie te voorzien. Het is nog niet helemaal duidelijk wat de gevolgen zullen zijn voor applicaties die deze deadline niet halen.

Met een privacylabel kunnen appontwikkelaars meer informatie geven over hun privacybeleid. Afbeelding: Google (via 9to5Google)

Privacy in iOS

Het concept van de privacylabels is zeker niet nieuw. Apple introduceerde het systeem al aan het einde van 2020 voor hun App Store. De iPhonebouwer ging zelfs nog een stapje verder met een opt-out systeem dat gebruikers zelf de mogelijkheid geeft om te bepalen of ze hun data wel willen afstaan. Deze functie is beschikbaar sinds update iOS 14.5. Facebook tekende hevig verzet aan tegen die strenge privacymaatregelen van Apple, maar kon niet verhinderen dat ze er toch doorkwamen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business