Tesla Model Y hogere prijzen
Image Credit: Tesla

In de bèta van zijn Full Self-Driving-software heeft Tesla opnieuw verschillende profielen voorzien, waaronder een Assertive-modus met rollende stop.

Advertentie

Wie deelneemt aan het testprogramma en Autopilot activeert, kan voor Full Self-Driving (FSD) drie verschillende rijdmodi selecteren: Chill, Average en Assertive. Die laatste laat toe om ‘vlot’ te rijden en manoeuvres uit te voeren die niet altijd als koosjer beschouwd worden. Zo bevat die ook een rollende stop, waarbij de Tesla sterk in snelheid mindert, maar niet helemaal tot stilstand komt. Dat kan in strijd zijn met de verkeerscode, bijvoorbeeld bij een stopbord of witte lijn, waarbij tot stilstand komen eigenlijk wel moet. 

The Verge meldt dat de update eigenlijk al in oktober van vorig jaar verscheen, maar na enkele dagen weer weggehaald werd. In de VS zouden er problemen opgedoken zijn bij het links afslaan aan verkeerslichten en situaties waarin de Tesla onverwacht moest stoppen. 

Assertive-modus 

Op de screenshot van de nieuwe bèta is te lezen wat de Assertive-modus inhoudt. Zo zal de Tesla minder afstand houden tot voorliggers, vaker voor het snellere rijvak kiezen om in te halen (en daar langer blijven rijden) en rollende stops uitvoeren. Dat laatste zou volgens technologiejournalist Digital Hen ook mogelijk zijn in Average-modus. 

Niet alleen rollende stops kunnen in conflict komen met de verkeerscode, maar ook te lang op het linkerrijvak blijven rijden is niet toegestaan. Het is wel nog niet duidelijk in welke mate Autopilot dat rijgedrag toepast om de openbare weg. 

Zowel de term Full Self-Driving en Autopilot zijn nog altijd een beetje misleidend. Het gaat bij Tesla nog altijd om een geassisteerde vorm van rijden, aangezien de chauffeur bij niveau 2 van zelfrijdende ondersteuning nog altijd zelf moet kunnen ingrijpen, op elk moment. Tesla mag ook in Europa legaal gezien nog geen zelfrijdende technologie van niveau 4 aanbieden, waarbij de chauffeur helemaal niets meer hoeft te doen.