NFT's

YouTube overweegt om zich op de NFT-hype te storten en ook ondersteuning te gaan aanbieden voor de non-fungible tokens. Dat meldt de CEO.

Chief Executive Officer Susan Wojcicki heeft dat idee gelanceerd in een open brief op de YouTube-blog. Daarin doet ze de prioriteiten voor 2022 uit de doeken en waarop de videodienst graag wil inzetten. Ze voelt dus duidelijk wel wat voor de hype rond NFT’s, digitale eigendom en onlineverzamelingen. 

“We kijken naar de toekomst van het internet en hebben alles gevolgd rond Web3”, steekt Wojcicki van wal. “Het is een bron van inspiratie om te blijven innoveren met YouTube. Het voorbije jaar heeft de wereld van crypto, non-fungible tokens en gedecentraliseerde autonome organisaties (DAO’s) de groeiopportuniteiten blootgelegd voor de verbindingen tussen creators en hun fans. We zijn er altijd op gefocust om het YouTube-ecosysteem uit te breiden en creators gebruik te laten maken van de allernieuwste technologieën, waaronder ook NFT’s.”  

YouTube gelooft in NFT’s 

Een non-fungible (niet inwisselbare) token is een bewijs van eigendom. In deze context ging het tot dusver over virtuele objecten. Het is toch wel opvallend dat YouTube zo stevig wil inzetten op de technologie. Wojcicki zegt dat YouTube dit jaar wil gaan experimenteren met nieuwe bronnen van inkomsten voor zijn creators.  

Welke rol NFT’s dan precies zullen vervullen, is nog niet duidelijk. We vermoeden dat fans zich zullen kunnen inkopen in de YouTube-kanalen van de grote uploaders om een stukje mede-eigenaar te worden van populaire video’s of zelfs legendarische meme-video’s zouden kunnen kopen. Hoe dat dan geregeld moet worden, valt nog te bezien.