Nieuws

Google traint algoritmen om noodsituaties beter te herkennen

Google introduceert nieuwe algoritmen die speuren naar de betekenis van een zoekopdracht om accurater te kunnen reageren op crisissituaties.

Elke dag komen miljoenen mensen met hun meest prangende vragen naar de zoekmachine Google Search. Meestal gaan die vragen over de meest banale dingen des levens, maar soms proberen ook mensen in persoonlijke nood een uitweg via Google te zoeken. Google traint zijn algoritmen voortdurend om net op die vragen met de beste antwoorden te komen. In een blog doet de technologiegigant zijn nieuwste ontwikkelingen binnen artificiële intelligentie uit de doeken, waarmee ze in de toekomst nog beter willen kunnen helpen bij noodsituaties.

MUM: een rots in de branding

Nu zijn de algoritmen van Google Search vooral getraind om bepaalde keywords in je zoekopdrachten te herkennen die wijzen op noodsituaties. Wanneer je bijvoorbeeld ‘zelfmoord’ intypt in de zoekbalk, dan zal Google je onmiddellijk het nummer van de zelfmoordhulplijn (1813) tonen en kan je via de zoekmachine direct bellen of een bericht sturen naar dat nummer. Maar wanneer je dat woord niet expliciet zou gebruiken dan verkleint de kans dat de algoritmen een link maken met mogelijke suïcidale gedachten.

Om in het hoogste geval van nood altijd de best mogelijke hulp te bieden, zal Google een nieuw AI-model in gebruik nemen dat de naam MUM krijgt. MUM werd voor het eerst geïntroduceerd tijdens I/O 2021. De algoritmen van MUM zijn erop getraind om verder te kijken dan de woorden die je gebruikt. Ze proberen een intentie achter je woorden te zoeken om ze in de juiste woorden te plaatsen, een groot hiaat in het taalbegrip van huidige algoritmesystemen. Dat moet conversaties die je voert met machines veel natuurlijker doen aanvoelen, van gesprekken over het weer van morgen tot een dringende oproep voor hulp. MUM zou 75 talen, waaronder het Nederlands, machtig moeten zijn. Om meer te lezen over de technische werking van MUM raden we je deze blogpost aan.  

mum algoritme google
MUM in actie. GIF Credit: Google

Minder schokkende content

Ook de voorganger van MUM, die BERT heet, heeft zijn waarde al bewezen voor de zoekmachine. Google gebruikt het algoritmesysteem om je te beschermen tegen ‘schokkende’ content in de zoekresultaten en afbeeldingen, die nu al met 30 procent zou gereduceerd zijn. Het MUM-systeem is nog 10.000 keer krachtiger dan BERT.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business