android 13
Image Credit: Google

Google lanceert een eerste versie van Privacy Sandbox voor ontwikkelaars, waarmee het een nieuwe manier wil introduceren om advertenties te tonen.

Advertentie

De voorbije jaren is de markt van de online advertenties aardig door elkaar geschud, ook onder impuls van Apple, met zijn eis van meer transparantie. Ook Google, dat voor een groot deel afhankelijk is van de inkomsten uit advertenties, lijkt hier meer gehoor aan te willen geven. Daarom komt het nu met een eigen model om privacy en mobiele advertenties op te volgen. Google meldt de lancering van de preview in een bericht op zijn blog.

Met de release van de Privacy Sandbox voor Android kunnen ontwikkelaars zelf kennismaken met de nieuwe manier van werken van Google. Dit systeem is beschikbaar als deel van Android 13 bèta 1. Google kondigde het Privacy Sandbox-concept eind 2020 al aan. In het begin van dit jaar meldde het de uitbreiding ervan naar zijn mobiele platform Android. Hiermee wilt het bedrijf advertenties op een meer privacy-bewuste manier voorzien. De data van gebruikers zouden minder met externe partijen worden gedeeld. Bovendien zouden er ook minder kansen zijn voor criminelen om met de data aan de haal te gaan.

Dit zou bovendien verderbouwen op het bestaande advertising ID van Google. Dit is een aparte identificatie voor gebruikers rond hun interesses binnen de Sandbox. Met de preview kunnen ontwikkelaars zelf zien hoe de verschillende API’s werken. Zo kunnen ze hun eigen apps daar vervolgens op aanpassen.

Eerder vonden er al gelijkaardige previews plaats voor de desktopversie van Google Chrome. Het bedrijf liet al weten dat ze blijven kijken voor feedback om hun platform verder uit te blijven breiden.


Kijkt graag naar hoe internationale technologische ontwikkelingen zich in onze maatschappij manifesteren, en heeft er een hekel aan als er met privacy wordt geknoeid.