Scrollstop Stolp MNM

Met een scrollstop willen Stolp en MNM jongeren aansporen om te minderen met sociale media.

Advertentie

31 procent van de Vlaamse 16- tot 24-jarigen geeft aan geen dag zonder social media te kunnen, blijkt uit de jaarlijkse digimeter. ‘Tijd om hen uit te dagen’, dachten ze bij Stolp, een Antwerpse start-up die voor smartphoneloze momenten zorgt. Samen met muziekzender MNM challengen jongeren zichzelf én hun vrienden om tijdens de week van 30 mei tot 6 juni weg te blijven van social media.

Geen sociale media voor een week

Scrollstop, dat is een hele week zonder social media. Het is moeilijker dan het klinkt en tegelijk een enorme eyeopener. Deze socialmedia-vrije week geeft jongeren de kans terug fysiek met elkaar te verbinden en social media daarna op een meer bewuste manier te gebruiken.

Scrollen – of gedachteloos door social media gaan – is een standaard bezigheid geworden: tijdens het wachten op de bus, in de speeltijd, urenlang in bed… Begrijpelijk: er gebeurt heel wat op social media en jongeren willen mee blijven. FOMO (fear of missing out) is dan ook hun belangrijkste drijfveer om te blijven scrollen. Dat terwijl het échte leven, naast de gsm, voorbij vliegt. Wat zouden ze niet allemaal kunnen doen met die gemiddeld 15 à 20 jaar van hun leven die ze op hun gsm doorbrengen?

Stolp stopt scrollen

Stolp ontwikkelt producten en campagnes die helpen om een gezondere dagelijkse balans te vinden met je smartphone. Met Scrollstop willen ze jongeren bewuster maken van hun socialmediaconsumptie.

Om te zorgen dat zoveel mogelijk jongeren ook echt die pauzeknop induwen, zet MNM een week lang het ochtendblok volledig in het teken van de Scrollstop-challenge. Zo zal presentatrice Kawtar Ehlalouch zelf een week lang social media links laten liggen.

Durf jij de pauzeknop in te drukken?