digitall digitale skills
Beeld via iStock

DigitAll wil aandacht vragen voor de groeiende digitale kloof in ons land: digitalisering mag niet leiden tot digitale uitsluiting.

Advertentie

Vandaag werd op de site van Tour & Taxis het officiële startschot gegeven voor DigitAll, een campagne die ervoor ijvert dat elke Belgische burger volledig mee is met de digitalisering. DigitAll is een coalitie van particuliere, sociale en overheidsorganisaties waarin BNP Paribas en Proximus uitdrukkelijk het voortouw nemen. Met deze officiële inhuldiging wil DigitAll meteen ook oproepen tot actie, want digitale uitsluiting is ook in België een actueel probleem.

Digitale uitsluiting: een onderschat probleem

De digitalisering van de maatschappij gaat razendsnel vooruit. Van bankieren tot werk zoeken, het invullen van belastingen of afspraken maken bij de dokter, we doen tegenwoordig alles online. Voor de meeste Belgen is dat allemaal vanzelfsprekend omdat ze thuis een goede internetverbinding en minstens één elektronisch apparaat ter beschikking hebben. Daardoor belanden degenen die geen toegang hebben tot de nodige technologie of onvoldoende digitale vaardigheden bezitten in de vergeethoek.

Een recente studie van de Koning Boudewijnstichting concludeerde echter dat 40% van de Belgische bevolking, ongeacht leeftijd en sociale klasse, het risico loopt op digitale uitsluiting. 1 op de 10 Belgische gezinnen zou zelfs nog geen internet thuis hebben. De digitale kloof groeit in België en dat kan op termijn problematisch worden. DigitAll waarschuwt dat een grote groep mensen dreigt uitgesloten te geraken van essentiële diensten voor het menselijke welzijn.

Charter voor digitale inclusie

Organisaties die mee willen strijden voor digitale inclusie kunnen hun intenties kenbaar maken door het charter voor digitale inclusie te ondertekenen. Meer dan 70 stakeholders sloten zich inmiddels al aan bij DigitAll. Het charter kan je via deze link ondertekenen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here