Nieuws

Waves of Mutilation

Ik geef het toe, ik ben redelijk enthousiast over Google Wave. Heel enthousiast eigenlijk. Niet alleen omdat het een schitterende tool is, maar vooral omdat het eindelijk het concept ‘mail’ totaal onderuit haalt. Een game changer dus.
Email is eigenlijk stokoud. Het werd uitgevonden in een tijdperk waarin bandbreedte schaars was, en het dus vrij logisch was om je berichten voor te bereiden, ‘klaar te zetten’. Op het moment dat je online kwam kon je ze dan snel doorsturen en een verse lading mails binnentrekken.
Maar dat is wel al heel lang geleden. Tegenwoordig zijn we quasi altijd online, quasi altijd op het netwerk, en de ouwe asynchrone manier van communiceren die email nog is werkt gewoon niet meer.
De jongeren hebben dat al lang door. Die gebruiken steeds minder email en hebben al jaren door dat MSN Messenger, of zelfs gewoon Facebook, een veel betere, directere en meer praktische manier van communiceren is. Maar in het bedrijfsleven hebben we dat nooit geadopteerd. Er zijn nog altijd flink wat bedrijven die chat niet tolereren of die er aan denken om Facebook maar te bannen binnen het netwerk van het bedrijf.
Big mistake.
Natuurlijk zijn er mensen die er niet mee om kunnen gaan en die zich uren per dag zullen zitten vergapen aan Facebook, maar de mogelijkheden van het synchroon communiceren kunnen zoveel productiviteitswinst opleveren voor een bedrijf dat het jammer zou zijn om het kind met het badwater weg te gooien.
Je kan het ook eerlijk gezegd niet tegenhouden. Zeker als je nog iets wil betekenen voor de Generatie Y, die nu het bedrijfsleven binnenstroomt. Gen Y’ers zijn altijd online, zijn altijd geconnecteerd. Straffer nog, de definitie van ‘werk’ voor een Generatie Y’er is: "Die relatief korte periode gedurende de dag dat ik nog oude technologie moet gebruiken." En email is misschien wel het grootste voorbeeld van oude technologie.
Enter Google Wave.
Google Wave laat je nog altijd toe om berichten, emails, zelfs twitter feeds binnen te trekken, maar laat vooral toe om rond bepaalde onderwerpen, ‘waves’ genaamd, er mensen bij te betrekken die relevant kunnen zijn in de discussie. Je sleept er gewoon een paar individuen bij en die worden dynamisch onderdeel van de discussie. Je werkt samen aan documenten en concepten, en de dingen veranderen voor je ogen. Ultradynamisch, ultraflexibel en vooral helemaal niet meer asynchroon. Alles is real-time. En dat is dus een game changer.
Het interessante is nu dat Google Wave helemaal niet bedoeld is als een consumententool. Het is niet de Facebook killer of de Twitter killer. Integendeel. Het is vooral bedoeld als de email killer. Het moet in het bedrijfsleven bloeien en floreren. Dit is een rechtstreekse aanval op uw dagelijkse verslaving: de email. Of zoals news.com het uitdrukte: "This time, Google wants to get inside your Office." Met een vette knipoog naar Microsoft natuurlijk.

 

De Microsoft-jongens zijn alvast alert. "Ja, maar in de nieuwe versie van Outlook zul je ook waves kunnen maken" en "Het komt er bij ons ook allemaal aan". Dat kan best, ik ben alleen blij dat er eindelijk schot komt in die stokoude email die helemaal niet meer van deze tijd is.
Het zal spannend zijn om te zien of Google het kan realiseren. Ik heb er het volste vertrouwen in dat het technologisch allemaal werkt, maar of ze er in zullen slagen om werkelijk een corporate speler te worden is niet zeker. Zullen ze er in slagen om echt enterprise tools te bouwen? Zou Google even dominant kunnen worden in het bedrijfsleven als het is in onze privé internetbeleving ?
In ieder geval wordt het een exit voor de traditionele inbox. Ik hoorde ooit de schitterende uitspraak: "You are your inbox." En daar zit wel een grond van waarheid in. Ik ken veel mensen die hun email vooral als archief gebruiken. En als ik een inbox zie met 7.389 messages, waarvan 537 unread, dan zegt dat iets over een mens.
Maar de dagen van de inbox zijn geteld. En of het nu Google Wave zal zijn, of de oplossingen die Microsoft zal introduceren, we zullen eindelijk onze communicatie op een manier kunnen voeren die aangepast is aan de nieuwe manier van werken.
Inbox, may you rest in peace.
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business