Eerste verkoop Office 2010 teleurstellend
Het Amerikaanse statistiekenbureau NPD noemt de eerste verkoopcijfers van Office 2010, twee weken na de lancering, "een beetje teleurstellend".
De cijfers tonen aan dat er minder exemplaren verkocht zijn en dat er minder winst geboekt is in vergelijking met de eerste twee verkoopweken van voorganger Office 2007. Men kan echter ook een positieve conclusie trekken. Microsoft ligt voorlopig "op schema en loopt lichtjes vooruit" op de verkooptrend van Office 2007 voor dit jaar.
Geen reden voor overstap
Volgens NPD-vicepresident Stephen Baker vallen de cijfers tegen omdat gebruikers van Office 2007 niet echt een reden hebben om over te stappen. Dit was wel het geval bij de overgang van Office 2003 naar 2007.
“Office 2007 had een totaal andere vormgeving die veel nieuwsgierigen trok, en het werd gelanceerd in dezelfde periode als Windows Vista. Samen kregen ze veel promotie, en dit hielp zeker bij de beginverkoop van Office 2007”, meent Baker.
Ook het feit dat Office 2010 in de rustige zomermaanden in plaats van vlak voor een kerstvakantie geïntroduceerd wordt, maakt een verschil.
Concurrentie
Gek genoeg vindt Baker dat gratis online tekstverwerkers zoals Google Docs, OpenOffice.org, Zoho en ThinkFree geen invloed hebben op de verkoop van Office 2010. “Deze producten zijn weinig bekend bij de meeste consumenten, die een voorkeur hebben voor een tastbaar product in een doos”, stelt hij. “Op termijn, wanneer consumenten hun softwaregewoonten veranderen, zullen we wellicht dalende verkoopcijfers in het retailkanaal zien. Maar die tijd is nu nog niet aangebroken.”
Volgens hem is het probleem dat er nog te veel goed werkende oudere versies in omloop zijn. Dit zet niet aan om een nieuwe versie te kopen.
Lichtpuntje voor Microsoft is dat een derde van de verkochte exemplaren een activeringscode heeft om het voorgeïnstalleerde Office 2010 op nieuwe computers te activeren. Baker denkt dat dit duidt op een nieuwe succesvolle verkoopmethode.