Zeven nieuwe CxO’s
Om de vele opkomende technologieën en uitdagingen in het digitale tijdperk aan te pakken, introduceren bedrijven de laatste jaren allerlei nieuwe rollen. De volgende zeven nieuwe gezichten krijgt u waarschijnlijk te zien:
1. Chief Marketing Officer
De CMO is op zich niet zo’n nieuwe job, maar zijn rol is wel enorm veranderd in de digitale wereld van vandaag. Volgens Gartner zal de CMO tegen 2017 meer in technologie investeren dan de CIO. De taken van de ‘nieuwe CMO’ overlappen dus wat met die van de CIO, want hij moet goed thuis zijn in technologie, data analytics en sociale media.
2. Chief Commerce Officer
Online shoppen is enorm populair geworden. Met de explosie van mobiele apparaten en m-commerce is er nood aan iemand die alle saleskanalen kan beheren en coördineren. De Chief Commerce Officer moet de kloof tussen verschillende afdelingen en verkoopsystemen overbruggen.
3. Chief People Officer
Traditioneel houdt het HR-departement zich bezig met de mensen binnen het bedrijf, maar met een fulltime Chief People Officer kunnen bedrijven zich beter focussen op talent management.
4. Chief Data Officer
Gegevens spelen een steeds belangrijker rol binnen bedrijven. De Chief Data Officer definieert strategische prioriteiten voor het beheer en leveren van gegevens door het hele bedrijf en identificeert nieuwe opportuniteiten door de analyse van gegevens.
5. Chief Digital Officer
Omdat mobiele technologie en data analytics de bedrijfswereld volledig transformeren, hebben bedrijven iemand nodig om hen daarin te leiden: de Chief Digital Officer.
6. Chief Product Officer
De Chief Product Officer verzekert dat elke fase in de creatie van een product vlot verloopt en hij coördineert alle nodige taken, zoals het bepalen van consumentennoden, het overzien van prototypes en het uitwerken van de marketingstrategie.
7. Chief Happiness Officer
De taak van de Chief Happiness Officer, de minst bekende rol in dit lijstje, is het gelukkig maken van de klanten. De CHO staat dus aan het hoofd van customer support, maar functioneert ook als chief community manager. Hij moet van klanten ‘superfans’ maken.
In samenwerking met CIO.com.