Bijna helft van Europese eenhoorns maakt geen winst
Sinds 2015 zijn er zo’n tien Europese ‘eenhoorns’ zoals Blippar en Anaplan, toegevoegd aan de bestaande rangorde. Skype hield de titel van meest waardevolle eenhoorn, maar werd inmiddels ingehaald door Spotify met een waarde van 8,5 miljard dollar. Drie landen zagen dit jaar een eerste miljard-bedrijf verschijnen: Luxemburg, Zwitserland en Finland.
“Er is nooit een betere tijd geweest om in de Europese markt te handelen,” zegt Manish Madhvani, Managing Partner bij GP Bullhound. “Ik geloof ten stelligste dat het juiste ecosysteem nu bestaat voor een van deze bedrijven om de waarde van 10 miljard te bereiken in de komende jaren. Met genoeg tijd kan Europa zelfs zijn eerste bedrijf met een waarde van 100 miljard bereiken.”
Toch is een eenhoorn niet vanzelfsprekend winstgevend. De gemiddelde Europese variant heeft een omzet van 315 miljoen dollar, bijna drie keer meer dan de som van 128 miljoen dollar van een doorsnee Amerikaanse eenhoorn. Maar dan nog maakt zo’n 40 procent van de Europese eenhoorns geen winst. Onder die noemer vallen ook grote namen zoals Spotify en Rovio, de makers van het spel Angry Birds.
Koren op de molen voor de speculanten die waarschuwen voor een unicorn-bubbel. Sommigen vergelijken de sterke groei van onwinstgevende eenhoorns met de dot-com-bubbel die in 2000 gebarsten is, en zien een gelijkaardig lot voor de snelgroeiende eenhoorns. Volgens het rapport geven de Europese cijfers echter een stabiele, groeiende markt weer “die de overdadigheid van de VS links laat liggen voor duurzame groei”. Want hoewel Europese bedrijven gemiddeld meer omzet draaien, worden Amerikaanse bedrijven hoger ingeschat: de gemiddelde waarde is daar 46 keer de gegenereerde omzet. Voor een Europese eenhoorn is dat gemiddeld slechts 18 keer.
De Europese tech-markt heeft dus nog niet de grootte van zijn Amerikaanse tegenligger bereikt, maar wordt wel stabieler ingeschat. “Wat we missen in kwantiteit, maken we goed in kwaliteit,” besluit Madhvani.