Nieuws

Adobe: “E-mail is beste medium voor klantcommunicatie”

E-mail is een oude technologie, maar heeft nog lang niet afgedaan. Volgens een studie van Adobe zit het gebruik van het medium nog altijd in de lift.

E-mail is bijna even oud als het internet, maar die anciënniteit doet niets af aan de populariteit ervan ondanks alternatieve platformen als Whatsapp of Snapchat. Een enquête van Adobe onder Amerikaanse gebruikers geeft aan dat e-mail dominant blijft. Kirstin Naragon, director van Email Solutions bij Adobe Campaign, concludeert dat het communciatiemedium “het alfa-kanaal blijft voor cross-channel marketing succes.”

Beeldbuis

De studie tekent een aanzienlijke sprong op in het gebruik van e-mail: de tijd die wordt gespendeerd aan het checken van digitale post steeg met 17 procent tegenover de resultaten van vorig jaar. Smartphones nemen de positie over van pc’s als het toestel van voorkeur waarop mensen hun e-mails lezen. Er zijn ook minder remmingen te merken op het tijdstip waarop personen hun e-mails controleren in hun vrije tijd.

email studie

In de zetel voor de beeldbuis bleek de meest voorkomende situatie en werd door 69 procent van de ondervraagden aangehaald. Op vakantie neemt nog 43 procent een kijkje in de inbox, terwijl 21 procent toegeeft dat ze dit doen tijdens een face-to-face gesprek met iemand en 17 procent stelt dat ze het ook achter het stuur doen.

Duim omhoog

De helft van de ondervraagde Amerikanen stelt dat ze de voorkeur geven aan e-mail om aanbiedingen van bedrijven te ontvangen, gevolgd door direct mail met 22 procent en sociale media voor 9 procent van de respondenten. De communicatie mag echter niet te overrompelend zijn: de meest aangehaalde irritatie bij e-mail is het ontvangen van te veel berichten (44 procent). Adobe geeft dan ook een “less is more” advies aan marketeers: denk strategisch na over wat je wil communiceren en naar wie je dat wil doen.

Een leuk detail uit de enquête: we worden ook steeds informeler in onze e-mails. 42 procent stelt dat ze al eens een emoji in hun professionele correspondentie hebben gebruikt. Daarbij is de “thumbs up” het meest gebruikt symbool.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business