Nieuws

Internationale tarief voor verzenden pakketjes gaat omhoog

Vanaf volgend jaar wijzigt de Universal Postal Union (UPU) het wereldwijde tariefsysteem voor internationale pakketverzending tot 2 kilo. De wijziging zal het concurrentievoordeel van opkomende markten inperken.

Doordat de verzending van commerciële pakketten jarenlang onder verouderde internationale posttarieven viel, maakten vooral Chinese webwinkels daar dankbaar gebruik van om hun waar in Europa goedkoper dan de concurrentie aan te kunnen bieden.

“Hierdoor werden webwinkels in Europa en Amerika geconfronteerd met hogere tarieven dan hun concurrenten in opkomende markten hoefden te betalen”, aldus Thuiswinkel.org, de Nederlandse vertegenwoordiger van Ecommerce Europe. ‘In sommige gevallen waren de gebruikte tarieven voor zendingen vanuit het buitenland zelfs lager dan de binnenlandse tarieven voor de last mile delivery.’ Ecommerce Europe steekt daar, als voorzitter van het raadgevend comité van de UPU, nu een stokje voor.

In het nieuwe systeem gelden voor pakketten, ofwel ‘commerciële koopwaar’, hogere tarieven dan voor brieven en poststukken. Het niet bekend maken van de inhoud van een pakket is daarbij geen ontsnappingsclausule; in dat geval moet de verzender een met tachtig procent opgevoerd tarief neertellen. Daarnaast krijgt elk klein pakket vanaf 2018 een UPU-barcode, waardoor autoriteiten informatie over de inhoud van het pakket en bijbehorende heffingen makkelijker kunnen uitlezen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business