Facebook passeert 3 miljard actieve gebruikers

Facebook logo
© Unsplash/Solen Feyissa
Facebook schoot in het tweede kwartaal de kaap van 3 miljard actieve gebruikers voorbij. Alle Meta-platformen bijeen hebben 3,88 miljard actieve gebruikers (MAU's).

Dagelijks maken zo’n 2,064 miljard mensen gebruik van Facebook. Een stijging vergeleken met het eerste kwartaal, toen het platform dagelijks 2,037 miljard gebruikers trok. Wat de oorzaak is van die stijging, wordt niet direct genoemd. Duidelijk is dat Facebook nieuw publiek weet aan te trekken; publiek dat in 2021 nog wegbleef, toen Meta voor het eerst dalende cijfers moest rapporteren.

Overigens is het aantal maandelijkse Facebook-gebruikers in de EU wel gedaald, van 411 miljoen in het eerste kwartaal daar 409 miljoen in het tweede kwartaal. Het aantal dagelijkse gebruikers bleef stabiel, op 307 miljoen gebruikers. Het aandeel gebruikers in Azië – zowel maandelijks als dagelijks – toont daarentegen juist groei.

Meta kwartaalcijfers Q2
© Meta

Successen van Threads

Meta’s nieuwste platform, Threads, kreeg ook meteen aandacht van Mark Zuckerburg. Volgens de Meta-CEO presteert het socialemediaplatform ‘best aardig’ en maken dagelijks tientallen miljoenen mensen gebruik van Threads. Het platform bleek vanaf den beginnen ook razend populair: de eerste vijf dagen meldde 100 miljoen gebruikers zich aan voor Threads. Europese gebruikers zijn daar op dit moment nog wel van uitgesloten – ook degenen met een VPN.

Zuckerburg verwacht dat Threads op termijn één van Meta’s belangrijkste inkomstenbronnen wordt. De topman staat overduidelijk positief in de toekomst van het platform. Niettemin omdat het Meta “de meest spannende roadmap in tijden” voor zich heeft liggen, meldde de topman.

Omzet stijgt weer

Meta sprak bij de presentatie over zijn kwartaalcijfers ook over zijn omzet. Die ligt met 32 miljard dollar 11 procent hoger dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Een kwartaal eerder bleef deze nog steken op 28,7 miljard dollar. Volgens Meta is die stijging onder meer te wijten aan een stijging van het aantal advertentieweergaven. Die stegen jaar-op-jaar met 34 procent. Advertentiepartners van Meta betaalden daarnaast meer per weergave: een stijging van 16 procent op jaarbasis.

De VR-divisie blijft intussen een flinke domper op Meta’s kwartaalcijfers. In het tweede kwartaal verloor de socialemediagigant 3,7 miljard dollar aan de VR-divisie. Daarbij zag het zijn verkopen van de Quest-headsets ook flink afnemen. Verwacht wordt dat die daling wel wordt omgezet in een stijging zodra de nieuwe Quest 3-headsets beschikbaar komt.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business