Nieuws

Instagram werkt straks zonder algoritme in de EU

Instagram logo met blauwe achtergrond
© Unsplash
Meta werkt aan nieuwe Instagram en Facebook-tijdlijnen zonder algoritme. De wijziging is onderdeel van stappen om aan de Europese Digital Services Act (DSA) te voldoen.

Momenteel is alle content die je op Instagram en Facebook tegenkomt gerangschikt op basis van je persoonlijke voorkeuren. Content die je graag ziet komt hierdoor vaker bovenaan je tijdlijn. Berichten die minder aansluiten bij je wensen, ook van accounts die je volgt, verschijnen zo meer naar onderen, of worden zelfs geheel weggelaten van je tijdlijn. Juist de algoritmen die deze opzet – en dus de aangeraden content – verzorgen, voldoen niet aan de Europese DSA. Vandaar dat Meta nu met aangepaste tijdlijnen komt op Instagram en Facebook.

Meta spreekt in zijn aankondiging over een ‘optie om Reels, Stories, Search en andere delen van Instagram en Facebook te bekijken en ontdekken zonder rangschikking te bekijken’. Kortom: het bedrijf geeft Europese gebruikers de mogelijkheid om Instagram en Facebook zonder algoritme te beleven.

Onderdeel daarvan is een chronologische feed van Reels en Stories – van nieuw naar oud, dus. Die Reels en Stories zouden bovendien enkel afkomstig zijn van accounts die men volgt. Bij het zoeken kan men voortaan ook specifiek zoeken op de woorden die zij invoerden. Nu zijn zoekresultaten – zowel op Instagram als Facebook – gebaseerd op voorgaande zoekopdrachten en ‘persoonlijke voorkeuren’.

Uitgelicht artikel Ray-Ban Stories Ray-Ban Stories-brillen van Meta vergaren stof

Uitleg bij het algoritme

Meta zegt voortaan ook meer uitleg te bieden over zijn algoritme. Daarvoor zegt het ‘22 systeemkaarten’ uit te brengen voor Instagram en Facebook. De kaarten, die verschijnen als je bij berichten op ‘Waarom je dit bericht ziet’ klikt, tonen uitleg over hoe AI-systemen voor Feed, Reels, Stories en andere onderdelen werken. Daarin staat hoe het systeem voorspelt welke content relevant is voor gebruikers én de opties voor gebruikers om hun ervaring te optimaliseren.

Uitrol (bijna) van start

Volgens Meta rollen de nieuwe functies op korte termijn uit. Hoe ze exact gaan werken, blijft in de aankondiging buiten schot. Het lijkt erop dat gebruikers het algoritme kunnen uitschakelen. Hoe dit exact in zijn werk gaat is echter ongeweten. Ook bieden zowel Instagram en Facebook momenteel al tijdlijnen waarop het algoritme niet van toepassing is (Volgend).

Meta is alvast niet de enige die in de EU zijn algoritmen durft los te laten. Ook Snapchat kondigt aan zijn Europese gebruikers een algoritmeloze ervaring te bieden.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business