Nieuws

Instagram-baas geeft uitleg over de Instagram-algoritmes

stickers
© iStock / stockcam
Hoe werkt Instagram precies? Wat zorgt ervoor dat een bepaalde post in je feed komt en andere posts niet? Instagram geeft meer uitleg.

Volgens Instagram zijn er heel wat misverstanden over hoe het platform precies werkt. Om die misverstanden de wereld uit te helpen, plaatst het bedrijf nu een blogpost door Adam Mosseri, topman van Instagram, online.

In de blogpost wordt vrij diep ingegaan op hoe bepaald wordt wat jij ziet. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is er niet één groot algoritme dat de inhoud van Instagram bepaalt, maar gaat het om meerdere kleine algoritmen die elk een specifiek deel van je feed beregelen. Je feed, Stories, Explore, Reels en zelfs de zoekfunctie: allemaal hebben ze hun eigen algoritmen.

De Instagram-feed

De feed geldt als het centrum van de Instagram-ervaring. Wat je er te zien krijgt wordt bepaald door een groot aantal signalen die je zelf voortdurend aan de app geeft. Kijk je meer naar foto’s en like je amper video’s? Dan zal de app ervoor zorgen dat je meer foto’s te zien krijgt. Instagram maakt gebruik van de accounts die je volgt, de thema’s die je lijken te interesseren, informatie over hoe vaak je interageert met bepaalde gebruikers om je een mix van content aan te bieden. Dat is waarom de feed deels bestaat uit berichten van mensen die je kent of volgt, maar ook deels uit aanbevolen content.

© Instagram

Op basis van al die informatie stelt Instagram een aantal posts voor. Bij het sociale medium kunnen ze aan de hand van tijdsduur, reacties, likes, shares en andere interacties meten hoe geïnteresseerd je bent in die content en dus ook bepalen of het algoritme zijn job goed doet.

Stories en meer

Voor Stories geldt ongeveer hetzelfde. Standaard krijg je Instagram-verhalen te zien van wie je volgt, met af en toe reclame tussen. Op basis van hoe vaak je naar iemands story kijkt kan Instagram bepalen om die persoon naar voren in de rij te brengen. Ook als je vaak privéberichten naar een persoon stuurt zal de story van die persoon hoger op de stapel komen te liggen. Instagram raadt zelfs naar familierelaties: als de app denkt dat die er zijn, zal je de story van die persoon nog vaker te zien krijgen.

Ook voor de Explore-functie en Reels haalt Mossani aan wat er precies achter de schermen gebeurt. De crux blijft echter hetzelfde: Instagram heeft toegang tot heel wat data en gebruikt die om jou content voor te schotelen.

“Shadowban”

Tot slot staat de Instagram-topman stil bij het fenomeen van “shadowbanning”. Shadowbanning houdt in dat iemands profiel en posts een beperkte zichtbaarheid meekrijgen en effectief weggedrukt worden door het algoritme. Dat gebeurt soms, maar altijd met een reden. Functies als ‘Account Status’ laten gebruikers nu toe om te zien waarom zij zo’n schaduwban gekregen hebben en geeft meteen instructies om de “ban” op te heffen. Op die manier hoopt het platform meer transparantie te bieden over waarom het bepaalde maatregels treft.

Uitgelicht artikel instagram Meta wijzigt verdienmodel van content creators op Facebook en Instagram
algoritmeinstagramontspanningsociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken