Nieuws

Google kleeft label op AI-reclame in aanloop van presidentsverkiezingen

Google AI
© iStock / 400tmax
Het is makkelijk om met AI politici in een slecht daglicht te stellen. Google wil dat tegengaan met een label op politieke reclame.

De presidentsverkiezing van 2024 in de VS zijn nog lang niet begonnen, maar de aanloop wordt al wel genomen. Google verwacht dat het er niet netjes aan toe zal gaan en dat er een grote kans is op desinformatie en fake news dat door AI gegenereerd werd. Reden genoeg voor de zoekmachinegigant om een aankondiging te maken: politieke advertenties zullen er duidelijk over zijn als ze AI gebruiken en krijgen een label.

De nieuwe regels komen niet uit het niets: ze zijn gebaseerd op bestaande advertentieregels bij Google. Vanaf november zal de nieuwe regeling in werking gaan en wordt AI-materiaal getagd. Dat zal gebeuren aan de hand van een “duidelijke en opvallende manier” waarvan de concrete invulling voorlopig een raadsel is. Tegen The Hill, een politieke krant uit Amerika, laat een Google-woordvoerder weten dat kleine aanpassing mogen. Kleurcorrecties en kleine bewerkingen aan de achtergrond zijn dus toegestaan, maar daar blijft het bij.

Google zal de advertenties zelf scannen op AI-elementen. Dat gebeurt automatisch, met menselijke controle indien dat nodig is. Op die manier neemt Google zijn verantwoordelijk op als het om de advertenties op hun platformen gaat.

De verandering moet reclamemakers er van weerhouden om AI te gebruiken – en dan vooral voor fakenewsdoeleinden. Hoe groot de impact zal zijn op de verspreiding van desinformatie is moeilijk in te schatten. Bovendien zullen de advertenties die op Google een label krijgen, zonder label op platformen als X of Facebook kunnen verschijnen.

Uitgelicht artikel EU invoerrechten EU wil label bij door AI gegenereerde content

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business