Nieuws

EU wil label bij door AI gegenereerde content

EU invoerrechten
© Unsplash / Alexandre Lallemand
Genereer je content met behulp van artificiële intelligentie? Binnenkort komt er wellicht een label aan die content te hangen.

Als het aan de Europese Unie (EU) ligt, krijgt AI-gegeneerde content binnenkort een label. Niet dat je zelf moet aangeven wanneer iets gegenereerd is: die bal komt volledig in het kamp van Google en Facebook te liggen. De EU vraagt aan grote socialemedia- en nieuwsverspreidingsplatformen om aan te duiden wanneer content gegeneerd werd door AI. Zo zou duidelijker moeten worden wat nep en wat echt is.

Nepnieuws

Om een nieuwsartikel te schrijven over verzonnen feiten moet je tegenwoordig je best namelijk niet meer doen. Het volstaat om een scenario te verzinnen, dat aan ChatGPT of een andere chatbot voor te leggen en te vragen om er een artikel over te schrijven. Het is dus makkelijker dan ooit om nepnieuws te maken en te verspreiden.

Een label dat aangeeft welke content door AI geschreven is, zou de verspreiding van dat nepnieuws weer iets moeilijker maken. Zo wil de EU bijdragen aan een betere online-omgeving, waar je niet continu op je hoede moet zijn voor nepnieuws.

Label of markering

Hoe de onlineplatforms AI-content aanduiden mogen ze voorlopig zelf nog kiezen: vanuit de EU kwamen er geen specifieke voorwaarden van hoe zo’n melding eruit moet zien, behalve dat ze duidelijk moeten zijn. Het kan dus zijn dat de ene website een disclaimer vertoont waarin staat dat de content door AI gegenereerd werd, maar dat de andere het op een simpel logo houdt om hetzelfde mee aan te duiden. Aan platforms werd gevraagd om de markeringen zo snel mogelijk uit te rollen.

Er is echter geen EU-wet die het gebruik van dergelijk label verplicht. Het gaat dan ook om een richtlijn, die onderdeel is gaan uitmaken van de vrijwillige gedragscode rond desinformatie. Eind vorige maand stapte Twitter nog uit die gedragscode. Toch lijken ze ook bij Twitter op hun hoede te zijn voor AI-namaak en andere valse content: de microbloggingsite gaat bijvoorbeeld labels plaatsen bij valse en bewerkte beelden. Het medium spitst zich echter niet specifiek op AI-content toe, iets dat de EU-richtlijn nu wel doet.

Desinformatie opsporen en bestrijden

In 2024, wanneer de Wet inzake digitale diensten, ook wel de Digital Services Act genoemd, ingaat, zijn de platforms die de EU nu aanspreekt verplicht om desinformatie op te sporen en te verwijderen. Een maatregel zoals de deze zou daarin een belangrijke rol kunnen spelen.

De vraag is alleen hoe goed de platforms zijn in het opsporen van AI-content en nepnieuws. Indien er berichten door de mazen van het net glippen kan het ontbreken van zo’n label even goed een vals gevoel van veiligheid creëren.

aiDSAeufake newssociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken