Nieuws

Spotify Wrapped 2023 is er: je muziekjaar samengevat

Spotify Wrapped 2023
© Spotify
It's a wrap: Spotify heeft woensdagmiddag Spotify Wrapped uitgebracht, de jaarlijkse samenvatting van je muziekjaar. 2023 stond in het teken van de ‘terugkeer van vrouwelijke artiesten’, klinkt het.

Het is weer eind november en kerst verschijnt aan de horizon. Kortom: tijd voor Spotify Wrapped, de jaarlijkse samenvatting van je muzieksmaak. Nadat Apple Music dinsdag als eerste aan de beurt was, is het ditmaal aan Spotify voor zijn jaarlijkse overzicht. Daarin zie je welke artiesten je de voorbije maanden het actiefst beluisterde en op welke nummers je verknocht bent of was als je ze iets té vaak beluisterd hebt.

Persoonlijke Wrapped-kaarten

Jouw persoonlijke overzichten kom je meteen tegen op de startpagina van Spotify op je telefoon. Via de Wrapped-kaarten krijg je in enkele Stories-achtige kaarten te zien hoeveel minuten je in 2023 aan muziekstreaming besteed hebt en welke artiesten en nummers in je top vijf staan. Luisterde je via de streamingsdienst ook naar podcasts? Dan krijg je daar ook een overzichtskaart van aangeleverd.

Sluit vervolgens het jaar knallend af door je persoonlijke Wrapped-afspeellijst op repeat te zetten. In die afspeellijst vind je de nummers die jouw muziekjaar hebben vormgegeven. Weten wat je in 2022 zoal geluisterd hebt? Ook dan kan je terecht in de Wrapped-lijsten, maar dan die van 2022. Goed om te weten is dat die afspeellijsten gewoon beschikbaar blijven. Waar? Dat hebben we hier toegelicht.

Wrapped komt ditmaal ook met enkele extra statistieken:

  • Me in 2023: viert een streaming gewoonte die jouw luisterervaring dit jaar heeft bepaald. De ervaring onthult een van de 12 luisterkarakters die het beste beschrijft hoe je dit jaar op Spotify hebt geluisterd – voorbeelden zijn de Shapeshifter (je gaat snel van de ene artiest naar de andere), de Luminary (je draait meer luchtige, vrolijke muziek dan anderen), of de Alchemist (je maakt vaker je eigen afspeellijsten dan anderen dat doen);
  • Sound Town: koppelt jou aan een stad op basis van jouw luistergedrag en gedeelde affiniteit met artiesten. In diverse gemeenschappen over de hele wereld worden luistergewoonten op verrassende manieren gedeeld en in 2023 wordt dat via Wrapped gevierd.
Uitgelicht artikel Spotify Wrapped header Spotify Wrapped 2023

Aangevoerd door Taylor Swift

Taylor Swift wordt dit jaar gekroond tot de meest beluisterde artiest op Wrapped. Wereldwijd zijn de nummers van Swift 26,1 miljard keer gestreamd. Miley Cyrus komt mee op het podium met het nummer ‘Flowers’. Dat bleek wereldwijd én in België de meest gestreamde track van 2023. Flowers wist in totaal 1,6 miljard streams te vergaren. Na Swift en Cyrus nemen ook Bad Bunny (plaats twee) en The Weeknd (plaats drie) plaats op het podium.

Wrapped is meteen beschikbaar in de Spotify-app op je smartphone en desktop. Bekijk de kaarten voor eind december. Daarna verdwijnen de kaarten voor goed uit de app (tot volgend jaar).

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

  • Nee (70%, 138 Votes)
  • Ja (30%, 59 Votes)

Aantal stemmen: 197

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business