Nieuws

Google Nieuws toont frauduleuze reclame

Google Play Movies
© Unsplash / Arthur Osipyan
Google Nieuws toont advertenties die lijken op legitieme nieuwsberichten van diverse nieuwssites. Onder meer het Nederlandse nu.nl werd getroffen door zulke frauduleuze reclame.

Naast nieuwsberichten vind je op Google Nieuws ook steeds vaker advertenties. Sommige van deze advertenties zijn erop gericht lezers te misleiden. Dat concludeert nu.nl. De nieuwssite zegt reclame te hebben aangetroffen die nieuwsberichten nabootst. Zulke reclame oogt dan nagenoeg identiek aan nieuwsberichten van bekende nieuwssites als het Nederlandse AD of nu.nl. Niet bekend is of deze praktijken ook in België voorkomen, en welke sites daar mogelijk het slachtoffer van zijn geworden.

Niet alleen nieuwssites kunnen worden betiteld als ‘slachtoffer’. Ook voor lezers kunnen de legitiem ogende reclames tot financiële kopzorgen leiden. Een lezer van nu.nl besloot naar aanleiding van het lezen van een artikel dat van nu.nl afkomstig leek in cryptomunten te investeren. Terwijl het bericht de lezer “gouden bergen” beloofde, liep het uit op een financieel fiasco: “Ik ben hierdoor aardig wat geld verloren”, aldus de getroffen lezer.

Desinformatiecampagnes

Financiële schade is echter niet het enige waarvoor de nieuwssite waarschuwt. Mensen kunnen via zulke frauduleuze advertenties ook in een desinformatiefuik terechtkomen. Gezien de informatie van een legitieme bron afkomstig lijkt, zullen mensen dat sneller als waarheid aannemen.

Wat verder opviel is dat alle advertenties door Chinese partijen waren ingekocht. Of de criminelen gelinkt aan de reclame ook uit China afkomstig zijn, is lastig te achterhalen. Mogelijk zijn de reclames slechts via een bedrijf in China ingekocht om de identiteit van de criminelen te verhullen.

Kat-en-muisspel

Google erkent dat het niet alle frauduleuze advertenties kan opsporen. Volgens de zoekgigant zijn kwaadwillende adverteerders steeds op zoek naar nieuwe manieren om hun advertenties door de beveiligingsscans te laten komen. Eén van die manieren staat bekend als ‘cloaking’. Deze techniek maakt gebruik van legitiem ogende sites. Vaak gaat het zelfs om webpagina’s van legitieme bedrijven – vanaf de startpagina valt dan ook niet op te maken dat de site dient voor frauduleuze reclames. De website toont de frauduleuze reclame immers pas als je de site via een specifieke url bezoekt.

Met duizenden medewerkers en geautomatiseerde systemen probeert Google zulke advertenties voor publicatie uit de lucht te halen. In 2022 verwijderde het bedrijf 5,2 miljard advertenties en heeft het 6,7 miljoen adverteerdersaccounts opgeschort.

Ondanks die maatregelen lukt het de zoekgigant niet om alle pijnpunten weg te nemen. Gebruikers die frauduleuze reclame tegenkomen, worden gevraagd dit te melden via het infosymbooltje.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business