Nieuws

Rufus is nieuwe AI-shopassistent van Amazon

Rufus
© Amazon
Amazon heeft zopas Rufus voorgesteld, zijn eigen generatieve AI die online shoppers moet assisteren met hun aankopen bij de retailreus.

Het datapakket waarop de slimme chatbot getraind is, omvat naast de productcatalogus van Amazon ook klantenreviews, veel gestelde vragen en informatie vanop het web. Rufus moet shoppende klanten naar de juiste aankoop begeleiden. Voor vragen als “waar moet ik zoal rekening mee houden als ik loopschoenen koop?” Heeft hij een pasklaar antwoord. Als de klant dan doorvraagt, kan Rufus vergelijkingen laten zien tussen loopschoenen voor in de natuur of zolen voor wie op straat wil gaan lopen. Vervolgens kan de chatbot ook doorgaan op vragen als “gaan ze lang mee?”

Advies over je aankopen

Afgaand op Amazons mededeling, zal Rufus in een eerste fase vooral algemeen advies geven over productcategorieën, of het nu loopschoenen zijn of koptelefoons. Interessant is dat de AI inzichten kan bieden in het gebruik van de producten voor specifieke activiteiten of feestdagen. Verder kan Rufus ook productcategorieën met elkaar vergelijken, zodat je weet wat te kopen. Denk aan vragen als “wat is het verschil tussen scheergel en scheerschuim?” of “vergelijk verschillende types koffiemachines”.

Ook handig: Rufus kan bepaalde producten aanbevelen wanneer je een cadeautje moet zoeken voor dat ene saaie familielid dat niets nodig heeft. Verder kan je voor een product ook specifieke vragen stellen, zoals “is dit een goed padelracket voor beginners?” of “mag je deze jas in de wasmachine steken?”

Rufus in bèta

“Generatieve AI staat nog in zijn kinderschoenen en de technologie zal er dus wel eens naast zitten”, zegt Amazon-directeur Rajiv Mehta. “We zullen onze AI-modellen blijven verbeteren en de antwoorden finetunen, om Rufus na verloop van tijd nog behulpzamer te maken”, weet hij. “Klanten worden aangemoedigd om feedback achter te laten door de antwoorden van Rufus te beoordelen met een duimpje omhoog of omlaag, of in tekstvorm.”

In een eerste fase zal een beperkt aantal Amazon-klanten Rufus (in bèta) kunnen testen, waarna de AI-bot breder beschikbaar wordt. Van zodra je in de bèta zit, zou je Rufus moeten kunnen oproepen door je vragen in de zoekbalk te typen of ze luidop te stellen. Er verschijnt dan een speciale chatbox in de app, onderaan het scherm.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business