Meta investeert 10 miljard dollar in wereldwijde onderzeese kabel
De nieuwe kabel kan een cruciale rol gaan spelen voor een robuuste infrastructuur om Meta’s dataverkeer te ondersteunen. Dat is op dit moment al goed voor 10 procent van al het vaste internetverkeer en 22 procent van het mobiele verkeer wereldwijd. Met de groei van AI-toepassingen verwacht Meta dat die cijfers verder zullen stijgen, wat de behoefte aan dedicated dataverbindingen vergroot. Dat meldt TechCrunch.
Traject van onderzeese kabel
De voorgestelde ‘route’ die de kabel in beslag zou nemen, volgt een W-vorm: van de oostkust van de VS naar India via Zuid-Afrika, en vervolgens terug naar de westkust van de VS via Australië. Dit ontwerp zou meerdere continenten verbinden en wereldwijde dekking garanderen.
Hoewel de plannen nog in de beginfase verkeren, wordt verwacht dat het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp begin 2025 meer details onthult over het traject van de kabel, de capaciteit en strategische voordelen. Het project zal waarschijnlijk gefaseerd worden uitgevoerd, gezien de beperkte beschikbaarheid van gespecialiseerde schepen en infrastructuurbedrijven zoals SubCom. Die worden immers al volop in beslag genomen door andere grote spelers, zoals Google.
Meta’s infrastructuurambities
Meta is geen nieuwkomer in de wereld van onderzeese kabels. Het bedrijf is mede-eigenaar van 16 netwerken, waaronder de 2Africa-kabel, een gezamenlijk project met partners als Orange, Vodafone en China Mobile. Het verschil met dit nieuwe project is echter dat Meta de enige eigenaar zal zijn, waardoor het de bandbreedte met niemand moet delen.
Meta’s initiatief is niet zo heel verrassend als je kijkt naar de bredere verschuiving in de sector. Andere techgiganten zoals Google, Amazon en Microsoft investeren steeds meer in infrastructuur die traditioneel door telecombedrijven beheerd wordt. Google heeft inmiddels belangen in 33 kabelroutes, waarvan sommige volledig in eigen bezit. Meta’s stap naar exclusief eigenaarschap toont aan dat technologiebedrijven een grotere rol willen spelen in de toekomst van het internet.