Nieuws

Nieuwe Bluesky-functies verdwijnen achter betaalmuur

Bluesky logo
© Bluesky
Vanaf dit najaar verdwijnen de eerste functies van Bluesky achter een betaalmuur. Het gaat om een abonnement voor exclusieve features.

Steeds vaker kiezen socialemediaplatformen ervoor om abonnementsdiensten te introduceren voor nieuwe functies. Neem bijvoorbeeld X, waar je met het X Premium-abonnement berichten kunt bewerken nadat ze zijn geplaatst. Het duurste abonnement maakt het daarnaast mogelijk om te browsen zonder reclame. Ook Meta lanceerde een soortgelijk abonnement voor Europese gebruikers, waarmee zij voor een paar euro per maand reclamevrij kunnen scrollen op Facebook en Instagram. Bluesky, een socialemediaplatform dat mede werd opgericht door Twitter-oprichter Jack Dorsey, neemt een vergelijkbare strategie over.

Bluesky-abonnement nog dit jaar beschikbaar

Tegenover Bloomberg bevestigt Rose Wang, CCO van Bluesky, dat er nog dit jaar een abonnement wordt gelanceerd. Dit abonnement stelt gebruikers in staat om video’s in hogere resolutie te uploaden en biedt extra aanpassingsmogelijkheden voor het profiel. Het is echter nog onduidelijk of deze lijst met functies definitief is en of er in de toekomst nog extra functionaliteiten worden toegevoegd.

Kernfuncties blijven gratis

De topvrouw benadrukt dat kernfuncties gratis blijven. “We zouden spraak nooit achter een betaalmuur zetten,” aldus Wang. Het abonnement is volgens haar puur bedoeld voor nieuwe functies die de basiservaring van Bluesky niet beïnvloeden. Met andere woorden: betalen voor Bluesky is optioneel en niet noodzakelijk voor gebruik van de belangrijkste functies.

Met de introductie van abonnementsdiensten wil Bluesky een nieuwe inkomstenbron aanboren. Tot nu toe heeft het platform voornamelijk vertrouwd op investeerders voor zijn financiering. Zo haalde het bedrijf recent nog 15 miljoen dollar op. Die financiële reserves zijn echter niet oneindig, zeker niet zolang Bluesky geen directe inkomsten genereert. In tegenstelling tot veel andere socialemediaplatformen heeft Bluesky al beloofd voorlopig geen advertenties te introduceren.

Recordgroei na presidentsverkiezingen

Vergeleken met andere socialemediagiganten is Bluesky nog een relatief kleine speler, met momenteel iets meer dan 20 miljoen gebruikers. Een aanzienlijk deel van deze gebruikers stapte over van X naar Bluesky na de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 5 november, waarbij Trump als winnaar uit de bus kwam. Trump gaf vervolgens X-eigenaar Elon Musk een rol in zijn kabinet, wat voor veel gebruikers de druppel was. Naast consumenten verlieten ook verschillende media, waaronder The Guardian, het platform.

blueskyontspanningsociale mediax

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Lezersaanbod: korting op Kuno (op=op)

Lezersaanbod: korting op Kuno (op=op)

Bekijk de voorraad