ChatGPT Free-gebruikers krijgen binnenkort reclame te zien
ChatGPT is, op de meer geavanceerde AI-modellen na, gratis te gebruiken. Wil je echter continu toegang krijgen en behouden tot GPT-4o en andere OpenAI-modellen, dan is er ChatGPT Plus. Dit abonnement vormt, naast het kapitaal van investeerders, een van de weinige inkomstenbronnen van het AI-bedrijf. Om de kosten te dekken, zijn er plannen om advertenties toe te voegen aan ChatGPT Free. Dat heeft OpenAI’s Chief Financial Officer Sarah Friar gemeld aan de Financial Times.
Bezwaren binnen OpenAI
Volgens Friar onderzoekt OpenAI momenteel de mogelijkheden om advertenties te tonen. Of dit daadwerkelijk zal gebeuren, is allerminst zeker: de CFO geeft aan dat er binnen het AI-bedrijf diverse bezwaren bestaan tegen advertenties in ChatGPT Free. OpenAI-CEO Sam Altman is een van de tegenstanders en heeft in het verleden duidelijk gemaakt geen voorstander te zijn van reclame. Hij ziet advertenties als een “laatste redmiddel” om nieuwe inkomsten te genereren.
Toch lijkt Altman geleidelijk meer open te staan voor het idee, blijkt uit het rapport. Het feit dat OpenAI advertentie-experts van Google en Meta heeft aangenomen, wijst erop dat er serieus wordt gewerkt aan de mogelijkheid om advertenties in te voeren. Zolang er echter weerstand binnen het bedrijf blijft bestaan, blijft het onzeker of het daadwerkelijk zover komt.
Financiële uitdagingen
Tegenover deze bezwaren staat de ambitie van OpenAI om winstgevend te worden. Dat betekent dat de kosten voor ChatGPT Free-gebruikers op een of andere manier moeten worden gedekt. Plus-abonnees dragen hier al gedeeltelijk aan bij, net als gebruikers van de GPT API, die ChatGPT inzetten voor hun eigen digitale assistenten. Of dit voldoende is om de kosten te dekken, blijft onzeker. Alleen al in 2024 zou OpenAI meer dan 5 miljard dollar hebben besteed aan AI-training. Daarnaast komen daar nog de operationele kosten van de GPT-servers bij.
Samenwerkingen met Apple en Samsung
Verwacht wordt dat de kosten de komende jaren verder zullen stijgen, mede door samenwerkingen met smartphonefabrikanten. Apple heeft ChatGPT bijvoorbeeld al geïntegreerd in Siri, terwijl Samsungs Galaxy AI binnenkort mogelijk ook een ChatGPT-upgrade krijgt. Hoewel gebruikers via Apples spraakassistent een abonnement op ChatGPT Plus kunnen afsluiten, is het de vraag hoeveel mensen dit daadwerkelijk zullen doen.
Deze samenwerkingen leveren mogelijk geen extra inkomsten op. Sterker nog, Apple zou in de toekomst affiliate-inkomsten willen ontvangen van OpenAI voor nieuwe ChatGPT-abonnees. Ondanks deze uitdagingen verkeert OpenAI financieel gezien niet in de problemen. In oktober haalde het bedrijf namelijk 6,6 miljard dollar op tijdens een nieuwe investeringsronde.