Nieuws

Formule E komt met verplicht opladen tijdens races

© ABB Formula E
Dit seizoen introduceert Formule E een verplichte oplaadpauze, een zogenaamde 'pit boost', in sommige races.

In de Formule E zijn ze ondertussen toe aan een elfde seizoen. Om de sport dit jaar wat interessanter te maken, krijgen de verschillende teams nieuwe mogelijkheden in het strategische arsenaal. Vanaf dit jaar zijn pitstops om de wagen op te laden namelijk toegestaan. Wel gaat het er helemaal anders aan toe dan in andere Formule-sporten.

In de Formule 1 worden pitstops gebruikt om een nieuwe set banden te leggen, zodat de coureurs opnieuw meer grip kunnen vinden. Dat moet hen helpen om sneller door de bochten te rijden en uiteindelijk om snellere rondetijden neer te zetten. In de Formule 1 zijn die pitstops verplicht, iets wat je in de Formule E eigenlijk nooit had. Enkel tijdens het eerste seizoen, in 2014-2015, kwamen pitstops aan bod. De batterij van elektrisch wagens was nog niet ver genoeg ontwikkeld om meteen een hele race uit te rijden en dus wisselden de coureurs halverwege van wagen. Na het eerste seizoen werd afgestapt van dit type pitstops en werd het uitrijden van de race op één batterijlading een deel van de uitdaging.

Pit boost

Dat deel van de uitdaging wordt door de verplichte pitstops wat minder moeilijk gemaakt. De organisatie spreekt dan ook niet van een pitstop, maar van een “pit boost”. Nadat vorig seizoen enkele tests werden gedaan met pitstops, maken ze dit jaar in alle races hun intrede. De verplichte pit boosts duren 30 seconden en laten teams toe om hun wagens midden in de race op te laden.

Op 30 seconden tijd krijg je een Tesla natuurlijk niet opgeladen. In de Formule E werken ze echter met speciaal materiaal, dat twee keer sneller oplaadt dan de Superchargers van Tesla. Met een vermogen van maar liefst 600 kW laden de batterijen op 30 seconden 10% op. Elke coureur is verplicht om zijn wagen tussentijds op te laden, maar er gelden bijzondere regels. Elk team mag slechts één voertuig tegelijk opladen én het opladen moet binnen een bepaalde periode gebeuren.

Niet elke race voert de pit boosts meteen in. In Jeddah, waar twee dagen op rij geracet wordt, komen ze maar in een van de twee races voor. Als die aanpak succesvol blijkt en niet voor te veel problemen zorgt, kan je verwachten dat dezelfde aanpak in Monaco, Tokyo, Shanghai, Berlijn en London ook gevolgd wordt. Ook die evenementen zijn namelijk ‘doubleheaders’, waar er twee achtereenvolgende races plaatsvinden.

Uitgelicht artikel 30% sneller dan F1: Formule E toont nieuwe wagens
Connected Carformule esport

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Lezersaanbod: korting op Kuno (op=op)

Lezersaanbod: korting op Kuno (op=op)

Bekijk de voorraad