Google Play Store biedt update herhaaldelijk aan dankzij bug

De Google Play Store is dé plek waar Android-gebruikers op een veilige manier apps kunnen installeren. Net zoals er bugs kunnen optreden in apps, is dit ook voor de appwinkel van Google het geval. Een recent probleem waarbij sommige apps steeds opnieuw als ‘te updaten’ worden weergegeven, ondanks dat de nieuwste versie al geïnstalleerd is, is daar een voorbeeld van.
Update in behandeling
Sommige Android-gebruikers melden dat de “In behandeling”-pagina in de Play Store herhaalde updates toont voor apps die al up-to-date zouden moeten zijn. De apps verschijnen opnieuw alsof er een nieuwe update klaarstaat, zonder dat dat het geval is. De precieze oorzaak van het probleem is momenteel onbekend.
Gebruikers kunnen redelijk makkelijk zien of zij getroffen worden door het probleem. De makkelijkste manier om het probleem op te sporen, is door te kijken naar de details onder de appnaam. Klik hiervoor op je profielfoto rechtsboven en daarna op ‘Apps en apparaat beheren’. Nadien klik je, onder het kopje ‘Updates beschikbaar’ op ‘Details bekijken’. Echte updates tonen normaal gesproken de grootte van de update en de datum van de laatste update. Bij deze herhaalde updates ontbreekt echter vaak de updategrootte.
Bij 9to5Google merkten ze op dat apps zoals Gboard en Google Messages herhaaldelijk updates aangeboden kregen. Hoewel ze bij de update slechts 1 tot 2 MB downloaden, lijken er geen daadwerkelijke wijzigingen te zijn, omdat de nieuwste versie al op het toestel staat.
Tijdelijke oplossing
De precieze oorzaak van dit probleem is nog niet duidelijk. Opvallend is dat vergelijkbare meldingen al bijna vijf jaar geleden opdoken, wat suggereert dat dit probleem af en toe terugkeert. Google heeft nog geen officiële verklaring gegeven over de bug, maar veel gebruikers hopen dat er snel een oplossing komt.
Heb jij last van dit probleem? Een tijdelijke oplossing kan dan zijn om de Google Play Store-cache te legen via de instellingen van je apparaat. Navigeer daarvoor naar de instellingen van je telefoon en open de sectie ‘Apps’. Scrol naar beneden tot je de Google Play Store ziet staan. Klik hierop en kies voor de optie ‘Opslag en cache’. Hier zal je de mogelijkheid zien verschijnen om de appcache te legen.