Ex-toplui van Tesla en Polestar onthullen nieuwe, ultralichte elektrische sportwagens

Elektrische wagens zijn omwille van hun batterijen vaak redelijk zwaar, maar daar wil Longbow (opgericht door ex-toplui van Tesla, Polestar en Lucid) verandering in brengen. Het bedrijf heeft twee elektrische sportauto’s gepresenteerd die allebei minder dan 1.000 kilogram wegen.
Speedster en Roadster
Om te beginnen is er de Speedster, een elektrische sportwagen met open dak die slechts 895 kilogram weegt en van 0 naar 100 kilometer per uur kan in 3,5 seconden. De Speedster heeft een rijbereik van ongeveer 440 kilometer.
Het prijskaartje van de Speedster bedraagt omgerekend 101.290 euro en de eerste klanten zouden in 2026 hun exemplaar geleverd krijgen. In eerste instantie wil Longbow 150 Speedsters bouwen. Daarna zou de focus verschuiven naar de Roadster, de grotere broer van de Speedster.

De Roadster weegt 995 kilogram en kost omgerekend 77.455 euro. Hoewel deze elektrische sportwagen zwaarder is dan de Speedster, is hij maar een beetje trager. De Roadster gaat immers van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,6 seconden.
Lichtgewichten
Zowel de Speedster als de Roadster zijn lichtgewichten in vergelijking met de meeste elektrische wagens die vandaag beschikbaar zijn en vaak rond de 2.000 kilogram schommelen. Zelfs voor een elektrische sportwagen zijn ze redelijk licht. De Roadster van Tesla uit 2008 was destijds met zijn 1.305 kilogram een van de lichtste elektrische sportwagens op de markt, al werd de productie ervan in 2012 wel stopgezet.
Recept voor succes?
Voorlopig zijn van de nieuwe wagens enkel 3D-renders beschikbaar. Een eerste prototype zou later dit jaar getoond worden. Pre-orders zijn nu wel al beschikbaar. Longbow is zich naar eigen zeggen bewust van de uitdagingen, van het opschalen van het productieproces tot concurreren met gevestigde merken, maar het ziet de toekomst positief tegemoet en lijkt enkele troeven in handen te hebben die het bedrijf naar succes zouden moeten leiden.
Om te beginnen dragen de oprichters van Longbow heel wat ervaring met zich mee. Daniel Davey, Jenny Keisu en Mark Tapscott hebben wat elektrische auto’s betreft een gecombineerde ervaring bij Tesla, Uber, Polestar en Lucid. Keisu is bovendien ook nog CEO geweest van X Shore, waardoor ze ook nog eens ervaring heeft met elektrische boten. De drie hebben naar eigen zeggen ervaring opgedaan in het hart van EV-innovatie en begrijpen hoe ze die ervaring kunnen gebruiken om een commercieel succesverhaal te schrijven.
Volgens Longbow zit het recept tot succes hem verder in de bescheiden ontwerpen en specificaties van de Speedster en Roadster. Longbow wil geen al te gekke doen en gewoon op een efficiënte manier kwaliteit afleveren. Er wordt dan ook gekozen voor een basischassis van aluminium, met herbruikbare en configureerbare onderdelen die de duurzaamheid ten goede komen. Onderdelen zouden ook grotendeels bij andere partijen gehaald worden, waaronder een redelijk simpele motor van 240kW die makkelijk verkrijgbaar is.
Hierdoor zullen de Speedster en Roadster van Longbow weliswaar inleveren op snelheid en luxe tegenover bijvoorbeeld de Porsche Taycan en Maserati Granturismo Folgore, maar het prijskaartje ligt ook aanzienlijk lager. Zodoende hoopt Longbow een aanbod te kunnen creëren voor wie op zoek is naar een lichte, snelle en stijlvolle maar ook betaalbare elektrische sportwagen.