Comet-browser wil echt ál je surfgedrag tracken voor hypergepersonaliseerde reclame

“Een van de redenen waarom we een browser willen bouwen, is omdat we ook gegevens buiten onze app willen verzamelen om je beter te begrijpen”, aldus Srinivas tijdens zijn optreden in de TBPN-podcast. Volgens hem geven werkgerelateerde AI-vragen geen volledig beeld van de gebruiker. “Maar waar je iets koopt, welke hotels en restaurants je bezoekt en wat je online bekijkt: dát vertelt veel meer over jou.”
Srinivas denkt dat gebruikers geen probleem zullen hebben met de dataverzameling, omdat de advertenties dan tenminste relevant zijn. “We gebruiken die context om een beter gebruikersprofiel te bouwen. Via onze ontdek-feed kunnen we daar advertenties tonen”, klonk het.
Comet-browser volgt je surfgedrag nauwgezet
De Comet-browser, die al vertraging opliep, moet in mei gelanceerd worden. En hoewel het opvallend openhartige marketing klinkt, is het businessmodel bekend: ook Google werd een techgigant van 2.000 miljard dollar door gebruikers overal op het internet te volgen, via Chrome en Android.
Perplexity mikt ook op de mobiele markt. Deze week werd een samenwerking met Motorola aangekondigd, waarbij de Perplexity-app vooraf geïnstalleerd zal zijn op de Razr-smartphones en toegankelijk is via het Moto AI-platform met het commando ‘Ask Perplexity’. Volgens Bloomberg zijn er ook gesprekken met Samsung, iets wat Srinivas niet ontkende.
Techreuzen teren op gebruikersdata
Het is een trend die breder speelt. Meta verzamelt via zijn Pixel-technologie massaal data, zelfs van mensen zonder Facebook- of Instagram-account. En zelfs Apple, dat zich graag profileert als privacybeschermer, gebruikt locatiedata om advertenties te verkopen binnen zijn apps.
Toch blijft er veel wantrouwen rond deze praktijken, zowel in de VS als in Europa. Dat maakt de timing van Srinivas’ uitspraken extra pikant: Google verdedigt zich op dit moment in een rechtszaak van het Amerikaanse ministerie van Justitie, dat wil dat Chrome wordt afgestoten wegens een monopolie in de advertentiemarkt. En raad eens wie geïnteresseerd is als Chrome verkocht moet worden? Zowel OpenAI als Perplexity hebben al gezegd dat ze die browser graag zouden overnemen.