Nieuws

VPN-bedrijf schrapt levenslange abonnementen waar het niets van wist

© iStock - BlackJack3D
Bij VPNSecure krijgen ze momenteel heel wat kritiek over zich heen. Het VPN-bedrijf heeft namelijk beslist om levenslange abonnementen van gebruikers te annuleren. Naar eigen zeggen wist het tot voor kort niet dat zulke abonnementen bestonden.

Belangrijk in dit hele verhaal is het feit dat VPNSecure in 2023 werd overgenomen. Toen ze het VPN-bedrijf kochten, wisten de nieuwe eigenaars naar eigen zeggen niets af van de levenslange abonnementen, die onder de vorige eigenaar verkocht werden via platformen als StackSocial.

De vorige eigenaar zou die informatie dus achtergehouden hebben. Voor de nieuwe eigenaars bleek pas maanden later dat er iets niet pluis was, toen een groot deel van hun systeemmiddelen opgeëist werden voor de levenslange abonnees. Die kostten het bedrijf dus wel geld, maar brachten maandelijks niets op. Die situatie bleek uiteindelijk onhoudbaar en gaandeweg werden levenslange abonnementen stopgezet. Volgens VPNSecure gebeurde dat in eerste instantie voor levenslange abonnementen die al 6 maanden niet meer gebruikt waren. Inmiddels echter zijn alle levenslange abonnementen stopgezet.

Natuurlijk is er nu discussie over de vraag of VPNSecure zomaar levenslange abonnementen mag opzeggen. Het bedrijf stelt dat het in 2023 de technologie, domeinnaam en gebruikersdatabase van de vorige eigenaar heeft overgenomen, maar niet de passiva, waar de abonnementen onder zouden vallen. Hoe dan ook zou het in stand houden van alle levenslange abonnementen onhoudbaar zijn, in welk geval er mogelijk ook wel kleine lettertjes van toepassing zijn die bepalen dat een bedrijf zulke drastische maatregelen mag treffen.

Hoe dan ook is hier het laatste woord mogelijk nog niet over gezegd. Er zouden verschillende rechtszaken uit kunnen voortkomen, enerzijds van klanten tegen VPNSecure maar anderzijds ook van VPNSecure tegen de vorige eigenaar.

Korting ter compensatie

Bij VPNSecure beseffen ze uiteraard dat deze situatie hun imago schaadt. Het bedrijf verontschuldigt zich en geeft toe dat het de situatie beter had kunnen aanpakken door beter te communiceren, in plaats van abonnementen abrupt stop te zetten. Ter compensatie worden tot eind deze maand stevige kortingen van ongeveer 80 procent aangeboden op maand- en jaarabonnementen. Voor een driejarig abonnement is er een korting van ongeveer 50 procent voorzien.

Uitgelicht artikel Google Chrome logo Google lost probleem van paarse links in Chrome definitief op
BeveiligingVPN

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Geniet van ultrasnel 5G met Proximus

Geniet van ultrasnel 5G met Proximus

👉 Profiteer nu van exclusieve webpromo’s