Google heeft een AI-detector, maar je kan hem nog niet gebruiken

De AI-detector van Google gaat door het leven als SynthID Detector. Via het portaal kan je content aanreiken en het systeem tracht dan te bepalen of het om AI-content gaat. Daarvoor wordt voornamelijk gezocht naar digitale watermerken die duidelijk of minder duidelijk in de content verwerkt zitten.
SynthID is het watermerksysteem dat Google ontwikkeld heeft voor zijn eigen AI-producten, zoals Gemini (tekst en multimodaal), Imagen (afbeeldingen), Lyria (audio) en Veo (video). Met het systeem zouden al meer dan 10 miljard stukken AI-content voorzien zijn van een watermerk. Het zijn die watermerken waar SynthID Detector specifiek naar op zoek gaat en in sommige gevallen zal ook de locatie van het watermerk aangeduid kunnen worden.

Niet waterdicht
Net als andere AI-detectors is ook SynthID Detector niet waterdicht. Het systeem is soms “onzeker” over bepaalde content en kan bepaalde watermerken over het hoofd zien, terwijl het ook mogelijk is om ergens een watermerk te zien waar er eigenlijk geen is.
Bovendien zoekt SynthID Detector zoals gezegd enkel naar het watermerk van Google zelf, terwijl er ook heel wat AI-content buiten Google om gecreëerd wordt. Met het SynthID-watermerk van Google zou wel minder makkelijk te knoeien zijn, maar het is nog maar de vraag of dat echt zo is. Mocht het watermerk gewoon verwijderd kunnen worden, dan wordt SynthID Detector weer wat minder waardevol.
Testfase, daarna bredere uitrol
Sowieso lijkt SynthID Detector een werk van langere adem, wat op zich niet verwonderlijk is. Het portaal wordt momenteel erg beperkt beschikbaar gesteld in het kader van een vroege testfase. Daarna wordt het systeem breder uitgerold via een wachtlijst, maar in eerste instantie voor journalisten en onderzoekers.