Apple koopt voor het eerst een gamestudio

De ontwikkelaar in kwestie is RAC7, een Canadese studio die uit slechts twee personen bestaat: oprichters Jason Ennis en Jesse Ringrose. Zij wisten met Dark Echo in 2015 en Splitter Critters in 2018 al kleine successen te boeken, maar met Sneaky Sasquatch, dat in 2019 verscheen voor Apple Arcade, werd pas echt de aandacht getrokken. De populariteit van het spel heeft er nu voor gezorgd dat RAC7 is opgekocht door Apple, dat zo voor het eerst over een eigen gamestudio beschikt.
In een reactie laat Apple weten dat het RAC7 in de eerste plaats wil ondersteunen om Sneaky Sasquatch verder te laten groeien. Dat zal vermoedelijk een langzaam maar zeker proces zijn, met een uitbreiding van het aantal werknemers en de lancering van nieuwe content of sequels. Op termijn zitten er vermoedelijk ook compleet nieuwe games aan te komen.
Sowieso blijft RAC7 binnen Apple wel onafhankelijk opereren. Dit betekent dat de studio zijn creatieve vrijheid behoudt, terwijl het profiteert van de middelen en ondersteuning van Apple.
Nieuwe app en actieve focus voor gaming
Parallel aan de overname van RAC7 zou Apple ook de lancering voorbereiden van een nieuwe gaming-app die Game Center zal vervangen. De nieuwe app, die volgende week geïntroduceerd zou worden tijdens de Worldwide Developers Conference (WWDC), zou een centrale hub bieden voor het starten van geïnstalleerde games, het bijhouden van prestaties en het bekijken van ranglijsten. De lancering van de app zou gepland staan voor september, samen met de volgende iOS-update.
De nieuwe acties van Apple wijzen op een strategische verschuiving in de benadering van gaming. Door zelf games te ontwikkelen en een nieuwe, centrale gaming-app te introduceren, wil het bedrijf een meer geïntegreerde en gecontroleerde game-ervaring bieden aan zijn gebruikers. Deze ontwikkeling kan ook gezien worden als een reactie op de groeiende concurrentie en de veranderende verwachtingen van gamers.
Tot nu toe faciliteerde Apple vooral een platform voor mobiele games om een publiek te bereiken. Met de overname van RAC7 lijkt Apple echter ook een meer actieve rol te willen spelen in het creëren van content voor dat gameplatform. Daarmee kan het bedrijf zelf een nieuw segment van de markt en een nieuwe inkomstenbron aanboren, al valt nog af te wachten hoe sterk Apple daar echt op zal inzetten.