Verkoop van Tesla blijft sputteren, wel één lichtpuntje

Tesla zelf rapporteert alleen globale productie- en verkoopcijfers en bovendien pas aan het einde van elk kwartaal. Op een volgende ronde officiële cijfers is het dus nog even wachten. Sommige landen publiceren echter maandelijks informatie over de inschrijving van nieuwe auto’s, waardoor het mogelijk is om de evolutie tot op zekere hoogte nationaal in kaart te brengen. Zo kunnen we dus een blik werpen op de cijfers van mei, die voor Tesla opnieuw niet al te positief zijn.
Meer EV’s, minder Tesla’s
In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht Tesla al tienduizenden auto’s minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, ondanks het feit dat de verkoop van EV’s wereldwijd is gestegen. Cijfers van april waren nog slechter, met vooral in Europa en China een stevige terugval. Die lijn lijkt zich te hebben doorgetrokken in mei.
In Duitsland bijvoorbeeld daalde de verkoop van Tesla jaar-over-jaar met 36 procent, terwijl EV-registraties met 45 procent zijn toegenomen. Diezelfde trend zien we ook in het Verenigd Koninkrijk en Italië. In het Verenigd Koninkrijk daalde de verkoop van Tesla met 45 procent, terwijl er 28 procent meer EV’s ingeschreven werden. In Italië incasseerde Tesla een daling van 20 procent, terwijl de verkoop van EV’s met 41 procent steeg.
Lichtpuntjes
Toch zijn er ook lichtpuntjes te bespeuren. In Noorwegen, een land met een van de hoogte EV-adaptatiepercentages ter wereld, is de verkoop van Tesla er jaar-op-jaar met maar liefst 213 procent op vooruitgegaan.
Ook de nieuwste cijfers uit China zijn minder dramatisch dan je op basis van de vorige maanden zou verwachten. De Tesla-fabriek in Shanghai zou in mei 15 procent minder voertuigen hebben afgeleverd in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Het gaat daarbij om voertuigen voor zowel de lokale markt als export naar Europa. In China heeft Tesla af te rekenen met stevige concurrentie van Chinese merken, die vaak meer dan degelijke kwaliteit voor een erg scherpe prijs leveren. Gezien die realiteit is een terugval van 15 procent nog te verteren.
Musk is terug, maar uitdagingen voor Tesla blijven
Nu Elon Musk is vertrokken bij DOGE kan hij zich weer meer focussen op zijn verschillende bedrijven, niet in het minst op Tesla. De politieke rol van Musk en zijn eigenaardige gedrag hebben het bedrijf geen deugd gedaan, al is het nog maar de vraag of een vernieuwde focus van Musk op Tesla wel verbetering zal brengen. Los van de interne keuken heeft Tesla namelijk ook externe uitdagingen die het moet ondergaan.
Importheffingen zijn zo’n uitdaging. Die bedragen momenteel 25 procent op geïmporteerde auto-onderdelen en dat heeft natuurlijk een impact op het sowieso al dure prijskaartje van Tesla’s. Naar verluidt zou Musk zich trouwens niet bewust zijn geweest van de impact van de tarieven op Tesla. Of er daar snel verbetering op komst is, valt te betwijfelen. De Amerikaanse president Donald Trump wil immers zoveel mogelijk productie naar de VS brengen, terwijl dat voor veel bedrijven geen haalbare kaart is zonder prijzen aanzienlijk op te trekken. Als Trump zijn zin niet krijgt, is de kans echter reëel dat de tarieven verder de hoogte in zullen gaan.