Als je een bedrijf in de dienstensector aan het opbouwen bent, dan heb je elke dag te maken met mensen. Hoe tevreden zij zijn, is heel belangrijk voor jou.

Natuurlijk hebben we allemaal de uitdrukking “de klant heeft altijd gelijk” gehoord, maar hoe werkt dit in de praktijk? Hoe houd je je klanten en klanten tevreden, en hoe zorg je ervoor dat ze terugkomen? Hier zijn een paar tips, voor het geval je ze nodig heeft.

  • Zorg voor een goede ontvangst in je bedrijf. Het kan een winkel, een restaurant, een café, een hotel of een bar zijn. Je moet ervoor zorgen dat elke centimeter van de ruimte het best mogelijke signaal heeft. Dus ongeacht of je in het hart van een grote stad of op het platteland bevindt, zorg ervoor dat je een repeater koopt, voor het geval je ontvangst niet altijd stabiel is. Mensen sms’en, bellen en browsen in hun vrije tijd, dus zorg ervoor dat je ze de mogelijkheid geeft om dat te doen. De juiste GSM versterker zal het signaal zeker ten goede komen. 
  • Zorg ervoor dat je een manier hebt om terugkerende klanten te belonen. Dat kan eigenlijk van alles zijn. Kortingen voor terugkerende klanten, of de mogelijkheid om te bezorgen (als je bedrijf dat normaal gesproken niet doet). Als je een hoekcafé uitbaat en meestal dezelfde klanten bedient, moet je ervoor zorgen dat de bediening klanten bij naam kent en hun gebruikelijke bestellingen onthouden. Als het een nieuwe klant is, moeten ze gecharmeerd genoeg zijn om terug te komen, wat ons naar het volgende brengt.
  • Kies de mensen in de “frontlinie” zeer zorgvuldig uit. Er zijn medewerkers die niet met je klanten omgaan en er zijn de medewerkers die dat wel doen. Zorg ervoor dat je de juiste mensen voor het werk kiest. Het is niet genoeg om te glimlachen of de juiste woorden te gebruiken en klanten op een specifieke manier te begroeten (wat ook belangrijk is, begrijp ons niet verkeerd). Probeer mensen te vinden die professionaliteit kunnen combineren met een menselijke kwaliteit. Degenen die een grapje kunnen maken en oprecht en charmant zijn. De “frontlinie” medewerkers zijn de beste kans op een goede eerste indruk. Dus zorg er voor dat je deze zeer zorgvuldig uitkiest. 
  • In onze tijd kan de dienstensector het zich niet veroorloven om te tijdrovend te zijn. Als je bij een kapperszaak bent 2 uur nodig hebt voor een klant dan zullen ze waarschijnlijk niet tevreden zijn, ook al is het kapsel helemaal niet slecht. Natuurlijk kan dit niet ten koste van de kwaliteit gaan. Wel moet je streven naar een snellere service. Zorg er bovendien voor omgaan met jouw bedrijf probleemloos verloopt. Gebruik geen verborgen kosten of te veel papierwerk. Bied gratis koffie aan als de klant langer dan 5 minuten op zijn beurt moet wachten. 
  • Geen van het bovenstaande zal werken als je geen kwaliteit levert. Als je in de dienstensector wil excelleren moet je dus zorgen dat je kwaliteit levert en dat je niet te veel rekent. Zorg ervoor dat aan elk detail is gedacht en vertrouw niet alleen op de goede naam als je een grote onderneming bent en je naam vertrouwen geeft. Huur professionals in en betaal ze dienovereenkomstig. Als je een nieuw bedrijf bent en je kunt het je niet veroorloven om professionals in te huren met jaren van ervaring, dan is je beste kans om jonge mensen met een groot potentieel en goede vaardigheden in te huren.

De klanten zijn wat het bedrijf in leven houdt, en ze zijn je grootste steun. Wees vooral oprecht en eerlijk, dat voelen je klanten!

Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here