Review: Samsung NX Mini

De Samsung NX Mini is een nieuw type compacte systeemcamera. Hij moet het vooral hebben van zijn compacte afmetingen, groot aanraakscherm en ingebouwd draadloos netwerk.

De NX Mini doet de benaming van compacte systeemcamera alle eer aan. Hij is slechts 2,2 centimeter dik (zonder lens) en past in het borstzakje van een hemd. Het hart van de NX mini is een beeldsensor van het 1 inch-type, het formaat dat je ook vindt in de Nikon 1-familie en in de Sony RX100 compactcamera"s.

[related_article id=”158262″]

Bouw en bediening
De camera kreeg een retrolook met imitatieleer en een zilverkleurige bovenkant. Ondanks de compacte afmetingen heeft de Mini toch een ingebouwde flitser aan boord.

Aan de achterkant zit een aanraakscherm met een diagonaal van 3 inch. Het scherm klapt helemaal om, zodat het boven de camera uitsteekt. Zo kan je het gebruiken om een perfecte selfie te maken. De camera telt daarbij netjes af zodat je weet op welk moment je gekke bekken moet trekken, dan wel ernstig in de lens moet kijken. Een leuke gimmick om in de winkel te demonstreren, maar we vragen ons wel af of iemand daarom deze camera zal kopen.

Via het ingebouwde wifinetwerk en de ondersteuning voor NFC kun je de camera makkelijk verbinden met een smartphone of tablet, zodat je foto"s kunt gebruiken voor sociale netwerken. De camera werkt ook samen met Flickr, Picasa en Dropbox zodat je foto"s op die diensten kunt plaatsen zonder dat er een computer aan te pas komt.

Voor de opnamemodus kun je kiezen tussen Auto, Smart (met allerlei scènepresets), Programma, diafragma- en sluitertijdvoorkeuze en manuele modus. De meeste instellingen, waaronder ook sluitertijd en diafragma, dien je aan te passen via het aanraakscherm, dat vlot reageert maar in fel zonlicht niet goed zichtbaar is. Ook het focuspunt kies je via het aanraakscherm.

Lenzen en beeldkwaliteit

Bij de introductie kondigde Samsung drie lenzen voor het nieuwe camerasysteem aan. De 9mm f/3.5 ED pancake is vergelijkbaar met een 24mm-groothoeklens op een kleinbeeldcamera; door zijn compacte afmetingen is deze lens de ideale partner voor de Mini. Iets groter is de standaardzoom 9-27mm f/3.5-5.6 ED OIS, vergelijkbaar met een 24-75mm-lens in kleinbeeld. De 17mm f/1.8 OIS Prime, vergelijkbaar met een 50mm-objectief, was nog niet beschikbaar voor onze tests.

Onze testfoto"s vertonen realistische kleuren en zijn correct belicht. De scherpte is goed, maar als je fijne structuren zoals haren of grassprietjes kritisch bekijkt, zie je dat de NX Mini toch minder detail vastlegt dan camera"s met grotere beeldsensoren. Er is amper ruis te zien vanaf de basisgevoeligheid van ISO 160 tot aan ISO 400. Bij hogere gevoeligheden wordt de ruisonderdrukking sterker en gaat de scherpte zichtbaar achteruit, maar voor gebruik op het web is ISO 1.600 nog bruikbaar.

De sterktste troef van de Samsung NX Mini is het ultracompacte formaat. De beeldkwaliteit is beter dan die van een doorsnee compactcamera, maar minder dan die van een camera met grotere beeldsensor. Anders dan bij de Sony RX100 (met vergelijkbare sensor) kun je lenzen verwisselen, al ben je voorlopig beperkt tot drie stuks en past eigenlijk vooral de compacte 9mm-lens bij de camera.

Op Shoot.be bekijk je enkele testfoto"s van de Samsung NX Mini.

Prijs: 399 euro (met 9mm-lens)