Review Bose SoundTouch 20: kamervullende wifi-luidspreker

Internetradio's
Spotify-compatibel
Spotify Premium verplicht
Geen batterij
Aanbevolen prijs: €399.95
Met de SoundTouch-reeks breidt Bose z'n gamma draadloze luidsprekers uit met een aantal wifi-varianten, na de bluetooth-ondersteunde SoundLink-speakers.

De SoundTouch 20 is het middelste model in de nieuwe Series II-reeks wifi-luidsprekers van Bose: groter en robuuster dan de draagbare en oplaadbare Portable, compacter dan de krachtige SoundTouch 30. Het toestel ziet er onopvallend maar stijlvol uit en bestaat in een zwart met witte en zwart met donkergrijze versie.

Installatie

De set-up verloopt via de SoundTouch Controller-app op je Android- of iOS-toestel en is behoorlijk eenvoudig. De app is niet bijster stijlvol, maar wel functioneel: muziekbronnen zoeken, verbinden en afspelen gaat allemaal zonder al te veel gepruts. Bose biedt je een aantal verschillende mogelijkheden om muziek af te spelen op de SoundTouch: AirPlay voor iOS-gebruikers, bibliotheken uit iTunes of Windows Media Player op je Mac of PC, internetradio of streamingdiensten. Het eerste spreekt voor zich: eens de SoundTouch verbonden is met je wifi-netwerk hoef je alleen maar je iPhone of iPad aan datzelfde netwerk te hangen en bluetooth aan te schakelen. De SoundTouch zal vervolgens onder het AirPlay-menu verschijnen, waarna je alle muziek op je toestel kan doorsturen naar de speaker.

Dit werkte in onze tests quasi probleemloos en biedt een voordeel voor iOS-gebruikers tegenover Android. Die laatsten kunnen namelijk geen muziek afspelen die opgeslagen staat op hun mobiel toestel, en kunnen ook geen muziek van, bijvoorbeeld, een gratis Google Play Music- of Spotify-account hebben: iOS-eigenaars kunnen ook die muziek gewoon doorsturen naar de SoundTouch, terwijl Androidgebruikers beperkt zijn tot de integratie met Spotify Premium en Deezer. Dit hoeft geen dealbreaker te zijn – je behoudt de toegang tot de andere afspeelopties – maar houd er wel rekening mee.

Mét app

Om muziek van op je computer naar de SoundTouch te streamen, download je de desktopversie van de SoundTouch Controller-app. Als je je iTunes- of Windows Media Player-bibliotheek verbindt met de software, verschijnt deze overigens ook als mogelijke bron in de mobiele app.

Ten slotte kan je ook muziek rechtstreeks naar de SoundTouch streamen via de inbegrepen gratis internetradio’s (inclusief een aantal gekende Vlaamse radiozenders) of via je een betalende account bij Deezer (gratis trial inbegrepen) of Spotify. Dit biedt een aantal voordelen: je kan dan namelijk afspeellijsten, bepaalde albums of artiesten instellen als snelkoppelingen onder de zes beschikbare toetsen. Daarvoor selecteer je gewoon de gewenste bron in de app en druk je lang op de lege preset waarop je deze wil registreren.

Volle klank

Over de klank van de SoundTouch 20 kunnen we kort zijn: hij klinkt uitstekend voor een speaker van dit formaat, met een warme, heldere klank en goede basweergave. Zeker zang wordt zeer goed en gedetailleerd weergegeven, en genres van rock tot zachte folk worden even goed gesmaakt. Ten slotte is de SoundTouch ook nog erg vergeeflijk voor muziek in mindere kwaliteit: hij weet netjes de belangrijke delen naar boven te halen. Hij kan ook luid genoeg om een kamer te vullen. Alles bij elkaar een stevige prestatie voor zo’n compacte luidspreker.